• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A jó pedig elnyeri méltó jutalmát...

2003.11.24. /
A modern, etikus fogyasztói értékrend vásárlással való kinyilvánításának más útja is ismert, mint a bojkott. Ez pedig nem más mint a "buycott". Cikkünkben annak járunk utána, mit is jelent ez a furcsa angol szóösszetétel.

Már Magyarországon is egyre többen vesznek részt, szerveznek bojkottokat. Mind gyakrabban hallunk arról, hogyan próbálják meg a különböző fogyasztói mozgalmak megbüntetni a társadalmi vagy környezeti normákat sértő vállalatokat.

Van más alternatíva a bojkotton kívül, ha valóban szeretnénk szavazni a forintjainkkal? Természetesen!

A modern, etikus fogyasztói értékrend vásárlással való kinyilvánításának más útja is ismert, mint a bojkott. Ez pedig nem más mint a „buycott”. Cikkünkben annak járunk utána, mit is jelent ez a furcsa angol szóösszetétel, milyen módon használható a szó mögött megbúvó cselekvés a tudatos vásárlói értékrend kifejezésére.

A buycott kifejezés két angol szó, a buy mint vásárolni és a boycott mint bojkott összeolvasásából jött létre. Lényegében a jó ügyért történő vásárlást takarja, egyfajta pozitív, inverz bojkott.

Míg a bojkott „büntet”, azaz a bojkottban résztvevő vásárlók nemtetszésüket fejezik ki, addig a buycottálók az általuk támogatandónak ítélt kezdeményezéseket igyekeznek támogatni vásárlásaikkal. Még akkor is, ha ez esetleg a vásárló részéről kisebb áldozattal jár.

Pl. ha valaki a kis, helyi vállalkozásokat szeretné támogatni, igyekszik mindig a kis boltokban vásárolni akkor is, ha esetleg nincsen minden héten új akció. Esetleg hajlandó magasabb árat fizetni a kávéért, ha tudja, hogy azt környezetkímélő, a helyi munkavállalók emberi jogait figyelembe vevő módon termesztették (ld. Fair Trade).

A buycottáló előnyben részesíti az egészséges, környezetkímélő, erőszakmentes, tisztességes munkakörülmények között előállított termékeket, a szociálisan érzékeny, közösségi alapon szerveződött, magas etikai normákkal bíró vállalatok portékáit.

A buycott felhívásoknak több fajtája létezik. A közvetlen felhívások egy bizonyos termék vásárlására szólítanak fel. Ilyen például, ha egy termék árából bizonyos hányadot jótékony célra áldoznak, vagy egy áru tömeges vásárlásával egy kisvállalat megmenthető a csődtől.

A közvetett buycott felszólítások olyan minősített termék-, vagy vállalatlistákat tesznek közzé, amelyek megfelelnek az felhívó által képviselt értékrendnek. Ezeket a termék- és vállalatneveket tartalmazó listákat, fehér listáknak (white lists) nevezik. Ilyen például a környezetbarát termékek listája, amellyel a közzétevők célja a környezetet kevésbé károsító fogyasztói szokások és termelési eljárások népszerűsítése, vagy a hazai gazdaság megerősödését szorgalmazó magyar termékek listája.

Innen is látszik, hogy amikor vásárolunk, márkát választunk, nem csak egy-egy konkrét terméket veszünk le a polcról, hanem egyben valamilyen fontos, a társadalmunkat vagy a környezetünket érintő ügyről is szavazunk. A mi forintjainkon is múlhat a környezetbarát, a kis termelők megélhetését biztosító, vagy a környezetkímélő gazdálkodással előállított termékek elterjedése, így környezetünk, a körülöttünk élő embertársaink sorsa.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében