fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Az a jó öko termék, amely legalább olyan jól használható, mint a hagyományos társai

Alternatív háztartási ökoboltnak nevezik magukat, de ennél sokkal több a jövőre 10. szülinapját ünneplő Zöldbolt.
 

“Nálunk nem lehet chiamagot kapni, és perui kovaföldet sem”  – mondja viccesen Tóth Balázs, a Zöldbolt kereskedelmi vezetője. A Zöldbolt egy öko háztartási bolt, ahol a hagyományos háztartási termékek fenntarthatóbb, környezetkímélőbb, természetesebb verzióit kínálják. Hosszú mérlegelés után kerülhet fel egy termék a bolt polcára. „Minden termékkel kapcsolatban végiggondoljuk, milyen környezeti ismérvekkel rendelkezik, honnan jön, egyáltalán szükség van-e rá.”

 

Műanyag helyett fát ajánlanak

Ez elsődleges fontosságú, mert nagyon gyakori, hogy első pillantásra egy termékeket ökoként pozícionálnak. Alapos átgondolás után sokszor kiderül, hogy ezek a termékek nem jobbak, mint a boltban kapható „hagyományos” alternatíváik. Ezért is fontos számukra a minél teljesebb tájékoztatás. Vallják, hogy az egyszerűbb irányra kell törekedni, ezért is helyeznek nagy hangsúlyt a legegyszerűbb tisztítószerekre, a szódabikarbónára, mosószódára, citromsavra.
 

Sajátmárkás kiszerelés

Mitől több a Zöldbolt, mint egy egyszerű webáruház? A csapat minden tagja rendelkezik valamilyen zöld múlttal, akár civil egyesületben dolgozott, akár csak belemélyedt a témába, vagy egyenesen humánökológus végzettségű. Van egy ügy, egy szemlélet az egész mögött, és egy folyamatos tanulás is.

“Mindig is az volt a cél, hogy ne csak terméket, hanem tudást és információt is adjunk az embereknek. Rendszeresen vannak rendezvényeink, workshopjaink, amelyek szintén kapcsolódnak a Zöldbolt életéhez, de nem közvetlenül kereskedelmi, hanem szemléletformáló céllal” – folytatja Balázs.

Csatlakoztak a ReFill mozgalomhoz. Újratöltik a kulacsodat, csak kérnek kell!

A Zöldbolt Tudatos Vásárló Kedvezménykártya elfogadó hely. Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja, és cserébe adunk egy Kedvezménykártyát is. 

A Zöldbolt egyébként 2007-ben indult webáruházként. Azóta van két saját boltjuk (Budapesten és Veszprémben), és saját öko tisztítószereket (szódabikarbóna, mosószóda, citromsav stb.) is szállítanak nagykereskedésekbe, webáruházuk azonban még mindig nagy hangsúlyt kap a működésükben.

 

Könnyebb a szemléletformálás

“Régen a civil szférában volt egyfajta elkülönítés, miszerint a vállalatok vannak a rossz, a civil szervezetek pedig a jó oldalon. Én azt látom, hogy a két szervezettípus teljesen másként tudja kifejteni a hatását. Cégként rögtön adunk egy megoldást, amire az emberek reagálnak: megveszik vagy sem az adott terméket. Teljesen más a finanszírozása egy cégnek, de ha jól csinálja a dolgát, akkor nem függ pályázati lehetőségektől, vagy kormányoktól, csak attól, hogy hitelesen csinál valami olyat, amire „vevők” az emberek.” – teszi hozzá Zelenák Adrián, a Zöldbolt alapítója.

 

Spórolnál a vízzel? A kezedben a megoldás

A szemléletformálás: eszközök kencekeveréshez

A választékkal kapcsolatban egyik fő dillema a pálmaolaj. Ma sokszor olyan termékek is a komoly környezeti károk árán megtermelt pálmaolajból készülnek, amelyekről nem is gondolnánk (pl. glicerin, cetilalkohol). A többi helyettesítő termékéhez képest a pálmaolaj olyan olcsó, a tudatosság ezen a területen pedig olyan alacsony, hogy az árkülönbözetet még ritkán fizetik meg az emberek. Itt van szerepe a civil szervezeteknek, hogy tudatosítsák a pálmaolaj okozta természetkárosítást. Ezt a falat egy kis bolt nem tudja áttörni. A Zöldbolt honlapján kilistázhatók, illetve külön kis ikonnal vannak megjelölve a pálmaolajmentes termékek, amelyek bővítésére külön hangsúlyt helyeznek. 

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal, vagy fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!


Régi termékek új köntösben

Melyek a slágertermékek? Mindig van slágertéma. Korábban a kozmetikumok, a mosószerek, mostanában például a hulladékmentesség mozgatja az embereket.

“Megfigyelhető egyfajta evolúció ezekben a termékekben, ez nekem személy szerint nagyon tetszik. Olyan termékek, amelyek régen is léteztek, most megváltozva, modernebb kivitelben újra megjelennek. Ilyenek például a kulacsok, amelyek már nem olyanok, mint korábban. Ergonomikusak, személyre szabottak, szerethetőek és nincs bennük káros anyag. Ugyanez elmondható a mosható pelenkákra, a kerekes bevásárlókocsira, a mosható intimbetétre vagy a tartós borotvára” – sorolja Adrián.
 

Mosható intim betétek modern kivitelben

Textilzsebi régi és új formában

A vásárlóktól rendszeresen érkeznek visszajelzések arról, mi az, ami bevált, és mi az, ami nem. Vannak termékek, amelyek úgymond befuccsolnak, és vannak termékek, amelyek működnek, van igény rájuk. Természetesen az utóbbiból van több.

“Legutóbbi találatunk, egy fa fogkefe természetes sörtével például nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hiába volt elvben tízpontos ökotermék, fenntartható, európai erdőgazdálkodásból, 100% természetes, lebomló sörtével, mégis rossz visszajelzéseket kaptunk, mert túl hamar szétesett.  A cserélhető fejű mosogatókefét, mosható intimbetéteinket vagy a méhviaszos élelmiszer-csomagolót viszont a vártnál sokkal jobban megszerették az emberek” – meséli Adrián.
 

A gyerekekre is gondolnak

Hogy változott-e a szemlélet 2007 óta? Adrián azt mondja, eleinte sokkal vaskalaposabb volt a csapat: “Ha mi azt gondoltuk valamiről, hogy az a tökéletes megoldás, ragaszkodtunk hozzá, még akkor is, ha kevéssé volt praktikus. Ma már az a koncepciónk, hogy csak az a jó öko termék, ami legalább olyan jól használható, mint a hagyományos termékek, és környezeti szempontból is megállja a helyét.”
 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal, vagy fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!


  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás