• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Jelek, címkék, védjegyek – elkészült a Tudatos Vásárló címkeadatbázis

2014.01.24. /

Az elmúlt évtizedekben nőtt azok száma, akik fogyasztói döntéseiket fokozott környezeti, társadalmi és etikai tudatossággal hozzák meg. A fenntartható fogyasztás, a tudatosságon alapuló vásárlást a megfelelő információk hiányában sokszor nehéz meghozni. Ehhez nyújt segítséget a Tudatos Vásárló címkeadatbázisa.

 

Mi tudatos vásárlók igyekszünk a fenntarthatósági kritériumok szerint meghozni vásárlási döntéseinket, és ezeket a kritériumokat a vásárlás előtt gondosan mérlegeljük. Nem használunk egészségre káros, nagy energiafelhasználást igénylő, használata, előállítása során a környezetre negatív hatást gyakorló, kipusztulás szélén álló fajokból készült, fenyegetett környezetből származó termékeket. És nem vásárolunk olyat, amire nincs szükségünk.

Tekintettel vagyunk az előállítás és kereskedelem társadalmi és etikai hatásaira, készek vagyunk vásárlói döntéseinken keresztül szimpatikus gazdasági folyamatokat, társadalmi ügyeket támogatni.

Laikusok vagyunk, ezért a piacon megjelenő termékek és szolgáltatások közötti rangsorolás sokszor komoly nehézséget jelent számunkra. Egy tudatos vásárló szempontjából igazán fontos szempontok és információk egyáltalán nem vagy csak korlátozottan ismerhetők meg a boltban, a vásárlás helyszínén.

 

A különböző feliratok, jelölések, védjegyek alkalmasak arra, hogy komplex üzeneteket közvetítsenek egy-egy konkrét termék vagy szolgáltatás (nem pedig vállalat, vagy márka-, márkacsalád) fenntarthatósági jellemzőiről, biztosítva a fogyasztó számára azt, hogy valaki valahol ezeket a jellemzőket megvizsgálta, ellenőrizte. Jelölések lehetnek az emblémák, termékjelek, szövegek, feliratok, betűjelek, piktogramok. 

Gyakran tapasztaljuk, hogy a fogyasztók alig ismerik a feltüntetett jelek tartalmát, nem tudják, hogy az általuk keresett kedvező környezeti tulajdonságot mely címke jelöli. Sokszor azt is nehéz megállapítani, hogy a terméken szereplő címke „igaz”-e, valóban jó-e az a termék.

Gondot jelent összehasonlítani a különböző címkéket, mert azok nagyon eltérő mennyiségű és minőségű információt rejthetnek, illetve nagyon eltérő odaítélésük módja. Laikusok számára nehezen hasonlítható össze pl. a termék komplett életciklus-elemzésén alapuló Magyar Környezetbarát Védjegy a méltányos kereskedelmet jelölő Fair Trade logóval, vagy egy gyártói szövetség által alkalmazott emblémával.

Az eligazodáshoz nyújt segítséget a Tudatos Vásárlók Egyesülete termékcímke-adatbázisa, amely jelenleg 50 termékcímke bemutatását és 3 skálás értékelését tartalmazza. Olyan emblémák leírását és értékelését tették közzé, amelyek elterjedtek, a mögöttes tartalmuk megismerhető. 

Szeretnénk, hozzájárulni ahhoz, hogy minél többen ismerjenek meg olyan – hiteles és bevált – környezeti és társadalmi címkéket és tanúsítási programokat, amelyek valóban hozzájárulnak egy fenntarthatóbb, környezettudatosabb, egészségesebb, igazságosabb világhoz. Illetve minél többen ismerjük és felismerjük az ál-címkéket. Az adatbázist újabb védjegyekkel, jelekkel és feliratokkal folyamatosan bővítjük, és felhívjuk a vásárlók figyelmét a megtévesztő címkékre.

Az adatbázissal kapcsolatos szerzői jog a Tudatos Vásárlók Egyesületét illeti meg. Az adatbázis sem részben, sem egészben nem másolható, sokszorosítható a kiadó előzetes engedélye nélkül. Az észrevételeket, kérdéseket a szerk@tudatosvasarlo.hu címre várjuk.

Kép: dreamstime

 Az adatbázis és a cikk elkészítését a Vidékfejlesztési Minisztérium Zöld Forrás programja támogatta.

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében