• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Ismerd meg fogyasztói jogaidat!

2007.10.11. /
Meglena Kuneva, az Európai Bizottság fogyasztóvédelemért felelős tagja ma kampányt indított Magyarországon, mely a magyar állampolgárokat tájékoztatja az itthon és más uniós tagállamokban megillető fogyasztói jogaikról.

A budapesti sajtókonferencián elmondta, bár az uniós jogszabályok jogokkal ruházzák fel a fogyasztókat, a jogszabályalkotás csak az első lépés a fogyasztók helyzetének erősítéséért. Hozzátette, ahhoz, hogy a magyar fogyasztók e jogokkal a gyakorlatban is élhessenek, ismerniük kell jogaikat, rendszeresen fel kell hívni figyelmüket azokra, és tudniuk kell, hová fordulhatnak további tájékoztatásért és tanácsért.

Egy 2007 májusában végzett felmérés szerint a 25 és 45 év közötti magyar fogyasztók 50%-a nem tudta, milyen jogok illetik meg, ha a megvásárolt készülék nem működik megfelelően. 60%-uk azt állította, hogy nem tudja, milyen jogokkal élhet a mosógép- vagy autóvásárlás céljából igényelt hitel felvételekor, mintegy 70%-uk nem ismeri az online vásárlás során fennálló jogait, s túlnyomó többségük nyilatkozott úgy, hogy többet szeretne tudni fogyasztói jogairól.

Kuneva asszony, az első aki kifejezetten fogyasztói ügyekre specializálódott EU biztos, kihangsúlyozta, a kampány elsődleges célja, hogy tájékoztassa a fogyasztókat jogaikról: „Ez a kampány arra kívánja ösztönözni a magyarokat, hogy tájékozottabb és öntudatosabb fogyasztókká váljanak. Az EU valamennyi országában, és különösen az EU-hoz nemrégiben csatlakozott tagállamokban szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy folyamatosan szükség van tájékoztatásra, és az EU támogatni és erősíteni tudja a nemzeti erőfeszítéseket."

A ma kezdődött „Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!" információs kampány a fogyasztók jogait ismerteti a szavatosság és jótállás, a fogyasztói hitel és az internetes vásárlás kiemelt témakörein keresztül. A televíziós és internetes hirdetésekben a Mézga család rajzfilmfiguráit láthatjuk, ahol Aladár a jogait ismerő, magabiztos és öntudatos fogyasztót személyesíti meg. A kampány 2007. októberétől 2008. júniusáig tart, melynek további elemei a külön a kampányhoz kidolgozott információs adatlapok, valamint különböző programok, amelyek a fogyasztókat, illetve az üzleti élet és a média szereplőit is bevonják.

Magyarországon további információért és tanácsokért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak. Kuneva asszony elmondta: „Az egyesület feladata, hogy kapcsolatot teremtsen a fogyasztókkal, sokak számára hivatkozási pontként és tanácsadóként szolgáljon, valamint a fogyasztóvédelmi kérdések mozgatórugója legyen a magyar társadalomban."

Az OFE a kampány során 11, a fogyasztói jogokról szóló információs adatlapot ad ki. Az adatlapok megtalálhatóak lesznek az OFE irodákban szerte az országban, valamint különböző kereskedelmi és fogyasztói vásárokon, néhány fontosabb közműszolgáltató vállalat ügyfélközpontjaiban, pénzügyi és kábeltelevíziós vállalatoknál, és egy gyorsétterem-lánc éttermeiben is.

További információért az érdeklődő fogyasztók az OFE-t hívhatják a (+36 1) 311 7030-as számon, vagy meglátogathatják honlapjukat is a www.ofe.hu címen. Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről a Kosár c. magazinukban, mely a www.kosarmagazin.hu címen is elérhető.

 

Kuneva asszony a kampány egy további céljára is felhívta a figyelmet: „Szeretnénk bevonni a magyar üzleti életet, hiszen a vállalatoknak – függetlenül attól, hogy kis- vagy nagyvállalatok-e –, ismerniük kell a fogyasztók jogait.” A magyar üzleti szférához szóló üzenete, hogy tanúsítsanak „fogyasztóbarát” magatartást és alkalmazzák a bevált gyakorlatokat „még a jogi kötelezettségeken túlmenően is”. Hozzáfűzte, hogy ezeket a vállalatoknak nem tehernek, hanem versenyelőnynek kellene tekinteniük napjaink nyílt és szabad piacain.

 

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében