• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Internetes vásárlás

2013.07.02. /

A magyar fogyasztók többsége úgy véli, hogy nem ismeri jogait – így például a vásárlók 60%-a bizonytalan azt illetően, hogy milyen jogok illetik meg őt internetes vásárlás esetén.

Még a szerződés megkötése előtt érdemes az értékesítőről a lehető legtöbb információt összegyűjteni. Tájékozódjunk az áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a fizetésről, a szállítás vagy a teljesítés feltételeiről, az elállási jogról, azaz a visszalépés feltételeiről!

Ezeket az információkat a kereskedő köteles megadni, az elállási jogról szóló előzetes tájékoztatás (pl. a webáruház megfelelő aloldalán, vagy a vásárlást megelőzően is megismerhető szerződési feltételekbe foglaltan) hiánya akár a szerződés semmisségét is eredményezheti.

Internetes szerződések esetén főszabály: amennyiben a fogyasztó meggondolta magát, 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől. Ezt a jogát attól a naptól kezdve gyakorolhatja, amikor az árut átvette, szolgáltatás nyújtása esetén pedig, amikor a szerződést megkötötte.

Fontos, hogy ennek olyan írásos nyoma maradjon, hogy az elállás időpontját vita esetén később igazolni lehessen (Legjobb, ha a megfelelő címre küldött e-mail, vagy a vállalkozás székhelyére címzett postai ajánlott levélben teszi ezt meg a fogyasztó).

A 8 munkanapos indoklás nélküli elállási joga csak a magánszemély fogyasztókat illeti meg, és csak akkor, ha egy vállalkozástól vásárolnak. Ez azért nagyon fontos, mert ma már igen sok internetes aukciós, illetve apróhirdetési oldal is van, ahol magánszemély vásárol magánszemélytől. Ezekre az esetekre nem vonatkozik az elállási jog!

Ha a kereskedő előzetesen nem tájékoztatja a vevőt az elállás jogáról, a 8 munkanapos határidő meghosszabbodik 3 hónapra. Ha a tájékoztatásra ezen az időtartamon belül sor kerül, az elállásra nyitva álló 8 munkanapos határidő attól a naptól kezdődik, amikor a tájékoztatót kézhez kapta a vásárló.

Elállás esetén az értékesítő köteles a kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő 30 napon belül visszatéríteni. Így van ez akkor is, ha a kereskedő a megrendelést nem tudja teljesíteni.

Ha a vevő eláll a szerződéstől, az áru visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült költségeket a vevőnek kell állnia, egyéb díjat, költséget azonban nem követelhet az értékesítő. Amennyiben a kereskedő a megrendelttől eltérő termékkel, illetve szolgáltatással teljesít, a visszaszolgáltatási költséget ő köteles viselni.

Az értékesítő olyan áruért vagy szolgáltatásért nem követelhet ellenszolgáltatást, amelyet a vevő nem rendelt meg. Akkor sem jár ez fizetési kötelezettséggel, ha a tévesen kiküldött terméket a vevő nem juttatta vissza számára.

A távollevők között kötött ügyletek esetében is érvényesek a szavatossági, illetve jótállási jogok, azaz, ha a termék gyártáshibás, akkor a minőségi kifogással a kereskedőhöz lehet fordulni. A 8 munkanapon belül tapasztalt hiba esetén azonban nem érdemes a minőségi kifogással bajlódni, hiszen a kijavítás, kicserélés akár hosszabb időt is igénybe vehet.

Elállás esetén a következőkre érdemes külön is odafigyelni:

  • A termék kipróbálásáért, rendeltetésszerű használatáért a forgalmazó nem kérhet ellenszolgáltatást (tehát nem vonhatja le a visszafizetendő vételárból), kizárólag a rendeltetésellenes használatból eredő károk megtérítését követelheti!
  • Nem kérhetik, hogy eredeti, sértetlen csomagolással küldjük vissza a terméket, arra viszont érdemes ügyelni, hogy gondosan becsomagoljuk, nehogy a visszaút során megsérüljön az áru!
  • Könyvek, folyóiratok, DVD filmek esetén az elállási jog nem áll fenn!
  • Ha nem küldik vissza időben a pénzünket, érdemes egy rövid határidővel felszólító levelet küldeni, ha ez eredménytelen, közjegyzőhöz kell fordulni fizetési meghagyás kibocsátása céljából.
  • Más EU-s országból történő internetes vásárlás esetén is fenn áll az elállási jog, a részletekről érdemes a vásárlás előtt tájékozódni.

 

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében valósult meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében