• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Idén is Ne Vásárolj Semmit! Nap

2014.11.25. /

Időnknek egyre nagyobb részét emészti fel a bevásárlóközpontokban tanyázás, a boltok közötti járkálás, a hirdetési újságok átnyálazása, vagy épp termékinformációk hajhászása az interneten. De ez fáj a Földnek. Állj meg egy napra!

Persze a divat olyan múlandó, a termékek sokszor olyan silány minőségűek, hogy minden igyekezetünk ide vagy oda, előbb-utóbb kezdhetjük elölről. Sőt, bevásárlási lázunk állandósult, nélküle talán már élni sem tudunk, személyiségünket pedig márkák, boltok, tárgyak, stílusok alá rendeltük.

De tényleg azok vagyunk, amit megveszünk? Neked tényleg a divat mondja meg, hogy ki vagy?

 

A másik oldalon pedig azt is tudjuk: sokszor valós szükségleteinken messze felül, már-már nyakra-főre vásárlunk, mintha minden mindegy lenne.  A megvásárolt dolgok vagy otthon halmozódnak, vagy rövid távon a kukában kötnek ki.

 

Közben pedig az előállításukhoz szükséges nyersanyag- és energiaigény óriási terhet ró a Földre. Míg 1987-ben december 19-én, 2014-ben már augusztus 19-én volt a túllövés napja, ami után már a jövő generációk elől vesszük el az erőforrásokat. Nem is beszélve arról a rengeteg hulladékról, ami részben a gyártás, részben a forgalmazás, részben pedig az (el)használat révén keletkezik.

 

A Ne Vásárolj Semmit! Nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás. Annak kinyilvánítása, hogy mégsincs rendjén az, hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk. Helytelen, hogy egyre kevesebbet törődünk barátainkkal, rokonainkkal, egészségünkkel, vagy épp szellemi fejlődésünkkel.

 

Élj többet, vásárolj kevesebbet! - az Adbusters 2009-es Ne Vásárolj Semmit! napi kampányának ez volt a szlogenje

 

Nincsen rendjén az sem, hogy fogyasztási szokásainkkal környezeti és társadalmi problémákat generálunk. Mint ahogy az sem, hogy a vásárlás és egyes tárgyak kedvéért hajlandóak vagyunk még el is adósodni, miközben ha őszintén magunkba nézünk, nélkülük is boldogan elélhetnénk. A felvett áruhitelek negyedét a tervezettnél sokkal később fizetik vissza.

 

A Ne Vásárolj Semmit! Nap hagyománya Észak-Amerikából származik, ahol a Hálaadás Napja utáni első péntek a karácsonyi bevásárlás hagyományos kezdőnapja. A nagy szupermarketek, bevásárlóközpontok ilyenkor hatalmas akciókkal várják a vásárlókat, akik boltnyitáskor őrültek módjára taposnak át egymáson, csak hogy biztosan kapjanak az olcsó árukból.

 

Kalle Lasn a Ne Vásárolj Semmit! Nap egyik ötletgazdája nyilatkozik a mozgalomról a CNN-nek

 

A sokszor emberéleteket is követelő „fekete péntek” fogyasztói társadalmunk egyik legszomorúbb megnyilvánulása – igazán méltó arra, hogy ne vegyünk benne részt.

 

A fekete péntek legborzasztóbb esetei. Már a képek is szörnyűek

Néhány elgondolkodtató tény

  • A vásárlásfüggést vagy kényszeres vásárlást egyre inkább szenvedélybetegségként tartják számon. Becslésesek Magyarországon ez a népesség mintegy 5%-át érinti, de a nők jó harmada lehet veszélyeztetett.
  • A hazai vásárlók mintegy fele soha vagy csak ritkán készül előre a vásárlásra bevásárló listával.
  • A vásárlások átlagosan 40%-a az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján való impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök. A hazai felmérések emellett azt is mutatják, hogy a vásárlók 55%-a hagyatkozik a boltokban hozott gyors döntésekre.
  • Többek között annak köszönhetően, hogy Európában átlagosan minden hónapban veszünk egy új mobilt, világszerte évente 40 millió tonna elektronikus hulladék keletkezik, aminek a megfelelő kezelése és újrahasznosítása egyáltalán nem megoldott.
  • Életmódunknak köszönhetően jelentősen túlterheljük a bolygót. Ha mindenki úgy élne, mint mi magyarok, kettő Földre lenne szükségünk. Míg ugyanis egy lakosra körülbelül 1,7 globális hektár biológiailag aktív terület jut, mi 2,98-at használunk fejenként.
  • Ez megfelel a felelőtlenség globális átlagának: az emberiség ugyanis 50%-kal gyorsabban használja a bolygó ökoszisztémáinak szolgáltatásait, mint ahogy azok képesek lennének megújulni.
  • Mindeközben még jól sem érezzük magunkat annyira. A fogyasztásban és az anyagi javak felhalmozásában éllovasnak számító (és sokak számára példaképnek tekintett) Egyesült Államok a második világháború óta igencsak meggazdagodott. Annak ellenére, hogy az átlagos amerikaiak többet és többet fogyasztanak, egyre boldogtalanabbak és egyre rosszabbul érzik magukat a világban. Mi vajon boldogabbak vagyunk?
  •  

Mikor van a Ne Vásárolj Semmit! Nap és hogyan vegyek részt benne?

A Ne Vásárolj Semmit! Napot Magyarországon november utolsó péntekén tartjuk. Ennek oka egyrészt a nemzetközi akciónaphoz való csatlakozás, másrészt viszont a magyar vásárlási statisztikák is azt mutatják, a legtöbbet péntekenként vásárlunk. November végén ráadásul már nálunk is javában zajlik a nagy karácsonyi reklámhadjárat, mintha karácsonyra más módon nem is lehetne készülni, csak vásárlással.

 

Különösebb dolgot nem is kell tenni ezen a napon: egyszerűen ne vásárolj!

 

Nem arról van szó, hogy nem vehetsz buszjegyet, mozibelépőt, vagy épp ebédet a menzán. Az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok elkerülésére vonatkozik: használd az idődet valami másra!

Az életben sok örömforrás van még, a boldogságot nem a boltokban árulják.

Kép: drsusanrubin.com



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében