fbpx

| Tudatos Vásárló

A húst inkább csak “fűszerként” használjuk

Már itthon is népszerű az ázsiai gasztronómia. Nem véletlenül, hiszen hihetetlenül változatos alapanyagokat használ, sok-sok zöldséggel. Ennek egyik zászlóshajója a Funky Pho. Az étterem történetéről, a világjáró körúttól a budapesti vietnami étterem megnyitásáig Szabolcs András tulajdonos mesél. 

Neked mit jelent a tudatos, fenntartható életmód?

Nekem a tudatosság életszemléletet, egyfajta filozófiáit jelent. A gyakorlásában elindultunk az úton, ami valószínűleg egészen az életünk végéig tartani fog.
A környezettudatosság ennek egy része, ahol könnyebb kézzelfoghatóbb eredményeket elérni. A családunkban törekszünk arra, hogy azt vegyük meg és csak annyit, amire valóban szükségünk van. Inkább kevesebbet, de minőségit. Például egy szelet jó kenyér a kedvenc pékünktől jó minőségű vajjal megkenve, zöldpaprikával nekünk messze nagyobb élvezeti értéket nyújt, mint egy mű óriás buci jól teletömve műsajttal és műparizerrel, úgy, hogy közben árban kb. ugyanott van a kettő.

Törekszünk arra, hogy olyan termékeket vásároljunk, melyek előállításuk, csomagolásuk és szállításuk során is a lehető legkevésbé terhelik a környezetet. Nem az aszketizmus a cél. Mi például szeretünk utazni, olykor távolabbra is, ami nyilván terheli a környezetet, azt is lehet mondani akár, hogy tök fölöslegesen, de a világlátásról azért nem mondanánk le. Valahogy úgy vagyunk vele, hogy próbálunk odafigyelni, és meghúzni a határt a fontos és lényegtelen közt.
 

Hogyan járulsz hozzá ehhez a hétköznapok során? Mondj 3 konkrét példát!

Városi közlekedésre ritkán használunk autót, van úgy, hogy el is felejtjük, hogy hol parkoltunk le, mire újra beülünk. Bicikli, gyaloglás vagy tömegközlekedés.
Otthon is szelektíven gyűjtjük a hulladékot, még akkor is, ha az üvegeket azért nem olyan egyszerű a legközelebbi szelektív gyűjtőhelyre elcipelni.
Olyan élelmiszert vásárolunk, amely a lehető legkevésbé terheli a környezetet. Otthon sem tartunk ásványvizet, max fröccshöz, és soha nem külföldi márkát. Dobozos helyett inkább üveges sör. Szeretünk közvetlenül a termelőktől vásárolni (savanyúság, zöldség, húskészítmények, stb.), hogy inkább ő keressen rajta, mint a közvetítők.

A húst inkább csak „fűszerként” használjuk, mint ahogy Ázsiában is szokás, ha már egyszer ázsiai éttermünk van. A hús a legnagyobb környezeti terheléssel előállítható élelmiszer. Nem vagyunk vegák, de valahogy már nem vonzó a 400 grammos steak. Szeretjük a halat, de abból is inkább a hazait. OK, szusit éppen nem tudunk hazai halból készíteni, de mondjuk a ceviche már nagyszerűen elkészíthető például fogasból is.

A vállalkozásotok működése, hogyan járul ehhez hozzá a hétköznapok során?

Büszkék vagyunk rá, hogy éttermünk, a Funky Pho tagja lehet a Felelős Gasztrohős hálózatnak, és megkaptuk tőlük a Fenntartható Étterem minősítést is. Energia-hatékony megoldásokat használunk a világítás, főzés, hűtés terén. Ahol lehet, helyi beszállítókat veszünk igénybe. Ételeink elviteles csomagolásakor lebomló papír és műanyag termékeket használunk. A fenntarthatóság azonban jóval több, mint pusztán környezettudatosság. Jól bánunk azokkal, akik velünk dolgoznak: a munkatársainkkal és beszállítóinkkal. A szombat este megmaradó, hétfőre megromló élelmiszereket Ica néninek, egy unokáit egyedül nevelő idős asszonynak adjuk. Így legalább pár napig nem kell kukázni mennie…

Mi a kedvenc terméked (a saját árukínálaton belül) miért?

A zászlóshajónk, az étterem nevében is helyet kapó pho leves a kedvencem. Több, mint két éve nyitottunk, de ha két napot kihagyok, akkor már hiányzik. Vigyázat, komolyan addiktív a cucc.

Honnan jött az ötlet, hogy ilyesmivel foglalkozz?

Pont most dolgozunk a Funky Pho könyvön, amelyben erre a kérdésre is választ kellett adnunk 🙂 Korábban az Egyesült Államokban dolgoztam egy nagy cég eléggé megbecsült pozíciójában, eredeti szakmámban, az információbiztonság területén.

Sok bölcs ember használja a négyes tagolást az emberi élet leírására. Feleségemmel 2008-ban úgy éreztük, hogy a világjárás (kb. 50 országot volt szerencsénk meglátogatni, melyből 19-ben legalább két hónapot is eltöltöttünk), pörgés, buli, önmagunk keresése után elérkeztünk a harmadik, elköteleződés/teremtés/alkotás szakaszhoz. Hangsúlyozom, hogy ez a késztetés a visszatérésre inkább csak valami ködös megérzés volt, a tudatosságnak azért ilyen szintjén nem állunk még. Most így a könyv írása kapcsán sikerült csak utólag rekonstruálni az eseményeket.

Akárhogy is, feleségemmel visszatértünk Magyarországra, és családot alapítottunk. A magánélet mellett pedig a munka terén is alkotni szerettünk volna valamit, ami miattunk létezik, és általunk működik. Ez az, amit alkalmazottként elég korlátozottan tud csak megtenni az ember. Így született meg, néhány kisebb kitérő után a második gyerekünk, a Funky Pho étterem.
 

A Tudatos Vásárló Kedvezménykártya elfogadóhelyek közé, olyan üzletek csatlakozását fogadjuk el, amelyek legalább egy lépéssel a többiek előtt járnak fenntarthatóság szempontjából. Ti mitől vagytok különlegesek?

Egyelőre viszonylag kevés az olyan étterem, ami ezt az utat választotta, pedig ez egy olyan iparág, amely meglehetősen nagy környezeti terhelés tud kifejteni, gondoljunk csak a gyorséttermek által tonnaszám termelt csomagolási hulladékra. Az elviteles ételeink csomagolását emelném ki, ahol megszüntettük a túlcsomagolást, amit pedig használunk, az mind lebomló vagy újrahasznosított anyag. Például a levesünket lebomló műanyag zacskóba csomagoljuk a szokásos műanyag doboz helyett.

Milyen elvek mentén döntitek el, hogy mi kerül a kínálatba?

Három fő megfontolás van az étlap kialakításakor : mi az, ami illeszkedik a Funky Pho márka személyiségéhez, beleértve a környezettudatosságot is. Mi az, ami megfelel a limitációinknak (pl. rendelést követően gyorsan felszolgálható, elkészíthető a meglévő berendezéseinkkel, alapanyagait a meglévő beszállítóink tudják-e biztosítani, stb.) és végül megfelel-e a vendégkörünk elvárásainak, tehát eladható-e.

A termékkínálaton felül nyújtotok-e bármilyen szolgáltatást, képzést vagy foglalkozást?

Feleségem, Éva főzőkurzusokat szokott tartani, melyről a Funky Pho facebook oldalán lehet tájékozódni.

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 
   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás