fbpx

| Gulyás Emese

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Hogyan szerettetik meg a gyerekekkel a hipermarketet?

Mint sok más gazdasági szereplő, a bevásárlóközpontok is túlléptek a
gyermekek befolyásolásának etikai problémáján – vagy egyáltalán nem is
szembesültek vele.

Angol gazdaságtörténeti kutatások szerint a gyerekek mint új
fogyasztói csoport megjelenése meghatározó lépés volt a fogyasztói társadalom
kibontakozásában. A 19. század közepétől megjelentek az addig inkább a
felnőtteket szórakoztató tündérmesék gyerekeknek szóló adaptációi, fejlődésnek
indult a játékszerek piaca, pár évtizeddel később a középosztály köreiben elterjedtek
a babajátékokkal berendezett gyerekszobák, és a gyerekek számára való
játékvásárlás elfogadott, sőt követendő viselkedés lett. A nevelési tanácsadók
pedig egyre gyakrabban ajánlották a vásárlást, az ajándékozást a gyerekhez való
érzelmi viszonyulás kifejezésére, a konfliktusok, kellemetlenségek kezelésére.
A fiatal korban elkezdődő a fogyasztóvá kondicionálás tehát nem új jelenség; azonban
míg a 150 évvel ezelőtti „üzenetek” főleg a szülőket vették célba, addig ma
egyre többen törekszenek a gyerekek fogyasztóként való közvetlen megszólítására.

A kérdés nem véletlenül került az utóbbi évtizedekben a
vállalati etikával foglalkozó viták középpontjába: vajon megengedhető-e a
gyerekek kereskedelmi célú befolyásolása, amikor tudjuk, hogy sem érzelmi, sem
értelmi képességeik nem teszik őket képessé egy-egy ajánlat, vásárlási
szituáció értékelésére? Elfogadható-e a gyermekeknek szóló reklámozás? A
Tudatos Vásárlók Egyesülete azt az álláspontot képviseli, hogy nem, vagy csak
igen korlátozottan. Már eddig is többször felléptünk a gyerekeket célzó
reklámozás egyes esetei ellen, és tenni fogunk azért, hogy a gyermekek
kereskedelmi befolyásolását a skandináv országok szigorú normái alapján
szabályozzák itthon is. Figyelemre méltó egyébként, hogy a gyerekeknek szóló
reklámozást számos fejlett országban korlátozták az utóbbi időben. A téma
azonban kiterjedtebb annál, hogy ebben a cikkben részletesen szólhatnánk róla.
Ráadásul messzire is vezetne, hiszen a gyermekkor eltűnése, de legalábbis
relativizálódása is ehhez kapcsolódik: a gyermekeket ugyanis egyre inkább mint
kis felnőtteket kezelik a cégek, a hat-nyolc éves kislányoknak például a
felnőtt női magazinok „kicsinyített” mását kínálják. Mindennek messzeható
pszichológiai és társadalmi hatásai lehetnek. De minderről inkább majd egy
másik alkalommal.

Most csupán arra szorítkozunk, hogy sorra vegyük azokat a
nagyobb bevásárlóközpontban alkalmazott technikákat, amelyekkel kifejezetten a
gyerekeket bírják vásárlásra vagy a szülők vásárlási döntésének
befolyásolására.

Véleményvezetők

A gyerekek ma már olyan termékek vásárlására is befolyással bírnak,
amelyekről nem is gondolnánk: határozottan kifejezésre juttatják elképzeléseiket
a család számára megfelelőnek ítélt öblítőről, tésztaszószról vagy autóról. Nem
véletlen, hogy az utóbbi időkben számos felnőtteknek szóló termék reklámja a
gyerekeket próbálja meggyőzni. Emellett a gyerekek egymás számára is a
legfontosabb véleményvezetők: ha az egyik gyerek Micimackóval hagyja el az
üzletet, nagy a valószínűsége, hogy a többi gyerek is szeretne olyat.

Vevőcsalogatók

A vásárlás azonban a gyerekek számára nem túl izgalmas
dolog, ezért az áruházak több módszert is alkalmaznak becsalogatásukra. Ilyenek
a bevásárlóközpontokba meghirdetett családi programok, bohócok, vetélkedők,
játszóházak, ingyenes játékkipróbálási lehetőségek, a pénzbedobással működő
játékautók, helikopterek stb.. Ezeken önmagukban semmi kivetnivaló nem lenne,
azonban jó, ha észben tartjuk: az efféle szórakozási lehetőségek nem magáért a
szórakoztatásért szerveződnek, hanem hogy az üzletbe csábítsák, bent tartsák,
és végül vásárlásra bírják a gyerekeket és szüleiket.

Önálló vásárlók

A szakkönyvek 3-4 éves kortól ajánlanak saját, kisméretű
bevásárlókocsit a gyerekeknek. Ennek kettős haszna is van a bevásárlóközpont
számára: egyrészt a gyerek önállóan vásárolhat az alsóbb polcokról, ami plusz
bevételt jelenthet, hiszen ritkán választanak pont olyasmit, amit a szülők a
bevásárló listára írnak. Másrészt az egyébként türelmetlenkedő gyerek, saját
elfoglaltság lévén, nem sürgeti a szülőket, ami még több bevásárlóközpontban
töltött időt, még több vásárlási lehetőséget jelent. Sőt, több hely marad a
szülő kosarában is!

Kicsik

Sok esetben, ami a szülők szempontjából előnytelen termékkihelyezési
terület, az a gyerekek számára épp ideális. Például a felnőtt számára a
lehajlási zónába eső polcok a gyerekeknek épp szemmagasságba esnek.
Megfigyelhetjük, hogy főleg azokon a részlegeken, ahol az anyukák többet
időznek, például a kozmetikumoknál vagy a háztartási tisztítószereknél, az
alsóbb polcokra gyerekmintás vagy figurás termékeket helyeznek ki.

 


Érzelmekre hatni

Ezt a módszert a felnőttek „meggyőzésére”
(talán túlzás ezt a kifejezést használni, a meggyőzés jobb esetben érvelést
jelent) is használják, de ha lehet, a gyerekeknél még jobban működik. Egyrészt,
mint már írtuk, ők nem ismerik fel, hogy egy mesefigurát vagy egy sportoló
képét csupán az ő meggyőzésükre, reklám céljából helyeztek ki az üzletekben,
másrészt ezek a figurák sok esetben a gyerek fantáziavilágának részét képezik, emiatt
fontos nekik a mesefigurás tárgyak megszerezése. Mindezek ismeretében a
bevásárlóközpontok gyakran nem is a terméket, hanem a terméket hirdető figura
kinagyított, életnagyságú mását helyezik a gyerekek látóterébe.

 

Megvesztegetni?

Igencsak elkerekedett a szemem, amikor az egyik marketing
szakkönyv szó szerint megvesztegetési pontok kialakítását javasolta az üzletek
számára. Ez annyit jelent, hogy azokon a területeken, ahol a bevásárló család
hosszabb várakozásra számíthat, apró, olcsóbb tárgyakat kell kihelyezni a
gyerekek megvesztegetésére, például cukrot, csokoládét – így a könyv.

 

Tudatos Vásárlók
gyerekkel

A gyerekek befolyásolására törekvő módszerek közül csak
néhányat mutattunk itt be, de ezekből is látható: a kereskedők fantáziája
határtalan. Ésszerű lenne otthon hagyni a gyerekeket a bevásárlások alkalmával,
ezt azonban kevés szülő tudja megszervezni. Az alábbiakban gyerekes Tudatos
Vásárlók ötleteit gyűjtöttük össze arról, hogy ők hogyan kerülik el a
bevásárlóközpontok csapdáit:

„Megállapodunk a gyerekkel, hogy az egyik polcról választhat.
Azt csak a bevásárlás közben árulom el, hogy melyikről.”

„A nagyobb hiperekben általában már a bejáratnál hatalmas
méretű akciós plüssállatokat kínálnak a gyerekeknek. Egyszer a fiam
mindenképpen szeretett volna egyet, meg is engedtük, hogy levegye és magával
hozza, de a vásárlás végén elmagyaráztuk neki, hogy más gyerekek is szeretnének
játszani a játékkal, és szépen visszavittük a helyére.”

„Előre megegyezünk, hogy mit fog kapni.”

„Nem csak emiatt, de mi inkább kis boltokban vásárolunk. Itt
kb. 15 perc alatt elintézzük a vásárlást, ennyit még a gyerek is kibír.”

„Saját feladatot kap: két-három dolgot a listáról neki kell
megjegyeznie, majd megtalálnia az üzletben. Így aztán ezzel van elfoglalva, és
nem azzal, hogy magának válogasson.”

„Az általam kiválasztott dolgokat ő veheti le a polcról és
teheti a kosárba, így aktív résztvevőjévé válik a vásárlásnak.”

 

Szívesen fogadunk minden további ötletet!

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 10. számában.

Kép [cc] Salomão Santana,
Michael Newman

 

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás