fbpx

| Gulyás Emese

A hétköznapi aktivisták eszköze: a bojkott

Bojkott a Danone, a Pepsi ellen – hogy csak a legismertebb Magyarországi példákat említsük. A vásárlók nemtetszésüket fejezték ki a hazai munkahelyek megszüntetésével és a visszaváltható üvegek forgalomból való kivonása ellen.

A vásárlók bojkottal is ki tudják fejezni a
környezethez és a társadalomhoz kapcsolódó értékeiket. Tudatos vásárlásról lévén
szó, egyértelműnek tűnik, hogy az értékrend kinyilvánítása valamilyen módon
kötött a vásárlás mozzanatához.

Az etikus fogyasztói értékrendet többféleképpen is
kifejezhetjük vásárlásaink során. Az egyik az egészséges, környezetkímélő,
„erőszakmentesség” és tisztességes munkakörülmények között gyártott termékeket
kereső út, amikor a vásárlók a jó ügy támogatásáról szavaznak. A másik a
kategorikus elzárkózás a bizonyos szempontoknak nem megfelelő termékek
vásárlásától, ez utóbbi a bojkott. Az etikus fogyasztók legfontosabb eszköze
értékrendjük kifejezésre juttatására a bojkott. Egyre több hazai vagy akár
nemzetközi szintű bojkott mozgalmakat koordináló szervezet működik szerte
világban. Céljuk, hogy a vásárlókban tudatosítsák: vásárlói döntéseikkel jó vagy
rossz ügyeket is támogathatnak – így befolyásolhatják a vállalatok magatartását.

A bojkott-szervezetek információt szolgáltatnak
azokról a cégekről, akik a környezet vagy a helyi társadalom ellen folyamatosan
„bűntetteket” követnek el, és azokról a termékekről, amelyek megfelelnek
környezeti, etikai vagy társadalmi elvárásaiknak.

Mi a bojkott lényege? A vásárlók vásárlásaik
felfüggesztésével gazdasági nyomást gyakorolnak arra a vállalatra, amelynek
üzleti gyakorlata az ő nézeteik szerint kifogásolható. Amikor a Nestlé például
több milliárd dollárt követelt az éhező Etiópiától, nemzetközi bojkottmozgalom
indult a vállalat ellen, aki ennek hatására enyhítette addigi álláspontját. Egy
2003-ban született felmérés szerint a britek közel negyven százaléka részt vett
már hasonló bojkott akcióban.

Vannak olyan, bojkotthoz hasonló vásárlói
magatartások is, amikor a fogyasztóknak nem céljuk a vállalat viselkedésének
befolyásolása, csupán haragjukat vagy bűntudatukat fejezik ki azzal, hogy
tartózkodnak bizonyos termékek vásárlásától. Ilyen például az állatbarát
vegetáriánusok esete, akiknek nem céljuk a mezőgazdasági gyakorlatok
megváltoztatása, csak nem éreznék jól magukat ha borjúhúst kellene
enniük.

A bojkottok közvetett vagy közvetlen formáját
ismerjük, aszerint, hogy ezt egy vállalat adott „bűnesete” váltotta-e ki vagy
pedig olyan jelenség, amely nem köthető konkrétan egy vállalathoz. Más
megközelítésben „instrumentális” és „expresszív” bojkottokról beszélhetünk, az
első a vállalat magatartásának megváltoztatására irányul, míg a másik csupán a
vásárlók érzéseit fejezi ki.

Eszerint a közvetlen-instrumentális csoportba
tartoznak például azok a fogyasztók, akik szervezett akciójukkal a Nike-t
próbálták meg rávenni arra, hogy javítsa ázsiai munkásainak embertelen
munkafeltételeit. A közvetett-instrumentális kategóriát például azok az ausztrál
bojkottálók képezik, akik a francia termékek vásárlása ellen intéztek felhívást,
amikor a francia kormány nem függesztette fel atomkísérleteit a csendes-óceáni
szigetek környékén. De ide sorolható az az eset is, amikor az iraki háború
kitörésekor az amerikaiak nem voltak hajlandók francia termékeket vásárolni,
mert a francia kormány nem támogatta Amerika háborús elképzeléseit.

A német termékek vásárlását elutasító Holocaust
áldozatok a közvetett-expresszív kategóriát példázzák, míg pl. azok akik örökre
megutálták a Nike-t embertelen gyakorlata miatt és már soha többé nem kívánják e
márkát vásárolni, tehát meg akarják „büntetni” a céget, de nem kívánják
befolyásolni a döntéseit a közvetlen-expresszív csoportba
sorolandók.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás