• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Hatásos stresszcsökkentés – csak egy dolog kell hozzá, és az mindig nálad van

2018.06.15. /

A stressz romboló hatással van nem csak a közérzetünkre és a teljesítményünkre, hanem az egészségünkre is. A cikkben olyan egyszerű és hatásos stresszcsökkentő módszereket ismerhetsz meg, amelyet bármikor és bárhol gyakorolhatsz. Akár itt és most!

 

Az életmódváltás egyik rendkívül fontos, de nem könnyű területe a stresszcsökkentés. Sokszor úgy gondoljuk, hogy a stresszre szükségünk van ahhoz, hogy hasznosnak érezzük magunkat, és sikeresek legyünk. Ezzel szemben a stressz azt mutatja, hogy nem tartjuk kezünkben az életünket, hanem a külső tényezők veszik át a hatalmat felettünk, elvesztjük a kontrollt.

A stressz (pontosabban a distressz, mely a negatív stressz, szemben az eustresszel, amely épít, energiát ad és csúcsteljesítményre késztet) nemcsak a lelkünket rombolja és szenvedést okoz, hanem az egészségünkre is negatív hatással van: gyulladást, savasodást okoz, gyorsítja az öregedét és az 5 leggyakoribb nem fertőző betegség (a szív- és érrendszeri, a krónikus légzőszervi betegségek, a cukorbetegség, a lelki problémák és a rák)  kialakulásában is fontos szerepet játszik.

Univerzális stresszmentesítő gyakorlatok

A stressz hatékony kezelése érdekében érdemes egy kicsit befelé figyelni, és felismerni a stresszhelyzeteket, valamint megismerni és alkalmazni azokat a természetes módszereket, amelyek évezredek óta bizonyítottan segítenek. A gyakorlásukhoz szükséges eszköz pedig mindig nálunk van, függetlenül attól, hol vagyunk, és éppen mit csinálunk.

Az ellazulás univerzális kulcsa nem más, mint a légzés. A vegetatív idegrendszer irányítja szervezetünk működését, beleértve az összes stresszreakciót. Itt minden akaratunktól függetlenül történik. Szívünk, vesénk, májunk magától működik, ha akarnánk, sem tudnánk befolyásolni működésüket. A vegetatív idegrendszer által irányított egyetlen terület, amire tudatosan is hatással lehetünk, az a légzés. Dönthetünk úgy, hogy lassabban, mélyeket lélegzünk, ezzel lelassul a szívverésünk és csökken a vérnyomásunk. Ez a mechanizmus képezi azoknak a légzéstechnikáknak az alapját, amelyeket szinte valamennyi kultúra alkalmaz az ellazuláshoz, a stresszcsökkentéshez és a koncentrációhoz.

Meditáció

Az egyik ilyen egyszerű módszer a box meditáció. Egy rendkívül egyszerű, gyors és hatékony módszer a tudatunk feletti uralom visszaszerzésének. Erejét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az amerikai hadsereg pszichológusai fejlesztették ki a katonáik számára. Valószínűleg kevés stresszesebb munka létezik, mint a hadseregben szolgálni. Ha náluk jól működik egy ilyen kemény közegben, akkor valószínűleg nálunk sem marad el a hatás.

A box meditációt egy négyzettel tudjuk legjobban szemléltetni, amelynek oldalai a légzés egy-egy szakaszát jelképezik. Az első a mély belégzés, majd a levegő benntartása,  kilégzése és  végül légzésszünet. Mindegyiket 4 ütemen keresztül végezd (kb 4-5 másodperc mindegyik szakasz). A meditáció javasolt hossza 5 perc, de ha nincs ennyi időd, akkor már néhány légzés is sokat segíthet.

A teljes cikket és további egyszerű meditációs technikákat elolvashatod a fittesmost.hu oldalon

Lendítsd át magad a flowba, a tökéletes harmónia állapotába

A stresszkezelést érdemes mindig akkor alkalmazni, amikor észrevesszük, hogy felüti a fejét. Így azonnal kézbe tudjuk venni  a dolgok irányítását, még mielőtt elhatalmasodna felettünk.

Valamilyen légzésmódszert javasolt minden nap, néhány alkalommal gyakorolni. A reggelt kezdd mindig a kiválasztott légzés alkalmazásával néhány percen át, ezzel pozitívan indulhat a napod. A nap során pedig alkalmazhatod a módszert  koncentrációd javítására és a stresszhelyzetek kezelésére egyaránt.

Sőt a légzés segítségével átlendíthetjük magunkat a flowba, a tökéletes harmónia állapotába. A flow állapotban boldogok, elégedettek és produktívak vagyunk. Ilyenkor energiatakarékos üzemmódra kapcsolunk, és  tökéletesen ellazult állapotban csak az adott feladatra koncentrálunk, az itt és mostban vagyunk. A flow során légzésünk, vérnyomásunk és szívverésünk tökéletes szinkronban van. Arról, hogy milyen módszerekkel juthatunk el a flowba, következő cikkünkben írunk majd.

Forrás: fittesmost.hu

Kép: pixabay.com



 

Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!



 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében