fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Használhatjuk a mobilunkat a repülőn

Egyre több európai légitársaság engedi meg az utasainak, hogy a repülőn használják a mobiltelefonjukat.

Egy évvel azután, hogy az Európai Bizottság egységes
szabályokat vezetett be a repülőgépeken való biztonságos mobiltelefon-használatra,
és e határfüggetlen szolgáltatás egyszerű engedélyezésére vonatkozóan, 27
európai repülőgépet szereltek fel olyan berendezéssel, amely lehetővé teszi a
GSM-telefonok biztonságos használatát az európai légtérben. Ez a szám 2009
végére várhatóan megduplázódik.

„Különösen az üzletemberek és a fiatalabb utazóközönség
telefonálna szívesen repülés közben, ugyanakkor a lehetőség az európai cégek
számára is új üzleti távlatokat nyit. Ezért a Bizottság egy évvel ezelőtt
egységes alapszabályt állapított meg, amely biztosítja, hogy az említett
szolgáltatás nyújtása biztonságos és egyszerű legyen az európai légtérben, és a
szolgáltatóknak ne kelljen 27 különböző tagállami engedélyeztetési eljáráshoz
igazodniuk” – mondta
Viviane Reding, az információs társadalomért és médiáért felelős biztos.

2008 áprilisában a Bizottság olyan előírásokat
fogadott el, amelyek az EU egészében harmonizálják a repülőgépeken biztosított
mobiltávközlési szolgáltatások feltételeit. Ehhez három lépésre volt szükség:

  • Biztosítani kellett, hogy a berendezések – köztük az utasok
    készülékeinek – használata ne keltsen zavart a repülőgép berendezéseiben és
    rendszereiben.
  • Biztosítani kellett továbbá azt is, hogy a mobil
    berendezések ne zavarják a földi mobilszolgáltató hálózatokat és kizárólag a
    repülőgép fedélzetén levő bázisállomáshoz csatlakozzanak, amely műholdas
    összeköttetésben áll a földi hálózattal.
  • Egységes szabályt és szabványt kellett kidolgozni ahhoz,
    hogy a különböző tagállamok légterében közlekedő repülőgép fedélzetén levő
    bázisállomások működése engedélyezhető legyen.

Ez a szabályozás tette lehetővé, hogy egy évvel később két
szolgáltató, az OnAir (Genf) és az AeroMobile (London) repülőgépen
hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatásokat indítson Európában. A két
vállalkozás olyan légitársaságokkal működik együtt, amelyek szeretnék ezt a
szolgáltatást elérhetővé tenni utasaik számára.

A „légi roaming”, vagyis a repülőgépen lebonyolított
mobilhívások és üzenetküldés kezelése nem különbözik a földi szolgáltatások
keretében nyújtott nemzetközi barangolásétól. Az első példák azt jelzik, hogy a
szolgáltatás díja jóval alacsonyabb, mint a repülőgépek fedélzetén korábban
nyújtott hagyományos, műholdas összeköttetéssel biztosított
telefonszolgáltatásé. A légi járműveken hozzáférhető mobiltávközlés nem tartozik
a barangolás keretében történő hang- és adatátvitel díjaira vonatkozó
bizottsági intézkedések hatálya alá, mivel egy újonnan kialakuló
szolgáltatásáról van szó, amelynek a díjait a szolgáltató állapítja meg. A
Bizottság azonban szorosan figyelemmel kíséri a fogyasztói árak alakulását és
átláthatóságát.

„Örülök, hogy már vannak olyan légitársaságok Európában,
amelyek lehetővé teszik a mobiltelefon használatát a repülőgépeken. A
szolgáltatás zökkenőmentes elterjedéséhez az is fontos, hogy a mobiltelefonok
használata ne zavarja az utastársakat, ezért a vasúthoz hasonlóan
„telefonmentes” területeket kell kijelölni. A szolgáltatóknak ügyelniük kell
arra is, hogy a díjak ésszerű kereteken belül maradjanak. Ha mindez megvalósul,
a repülőgépeken hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatásokkal az európai cégek
előnyhöz juthatnak a légiközlekedési piacon zajló világméretű versenyben.”

Jelenleg három európai légitársaság – a Ryanair (Írország),
a TAP (Portugália) és a bmi (Egyesült Királyság) – kezdte meg légiflottája
felszerelését: 27 repülőgépet már elláttak a megfelelő berendezésekkel, és ez a
szám 2009 végére várhatóan megduplázódik. Már más légitársaságok is tesztelik
műszakilag a megoldást.

A légitársaságok eközben pontosítják a mobiltelefonok
repülőgépen való használatának feltételeit, ugyanakkor vizsgálják azt is, hogy
a már felszerelt gépeken milyen mértékű a szolgáltatás igénybevétele. A
jelenlegi adatok szerint a szolgáltatás legalacsonyabb díja hívás esetén
körülbelül percenként 1,60 euró, szöveges üzenet küldésekor pedig 0,43 euró,
attól függően, hogy az utas melyik földi mobiltelefon-szolgáltatót veszi
igénybe.

Az európai megoldás más régiókban is példaként szolgál.
Számos Európán kívüli légitársaság (többek között a Qantas, az Emirates, a
Malaysian Airlines, a Royal Jordanian, a Wataniya, és a Virgin Australia)
teszteli a szolgáltatást, amely mintegy 40 megfelelően felszerelt repülőgépen
már működik is. Emellett más légitársaságok is érdeklődnek a lehetőség iránt. A
GSM-szabvány világméretű elterjedtsége (jelenleg majdnem 3 milliárdan
használják), vonzóvá teszi ezt az üzleti megoldást, mivel az utasok saját,
megszokott mobiltelefonjukat használhatják.

 

Forrás: EU

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás