fbpx

| Szvetelszky Zsuzsa

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Gyorsuló szabadidő

Napjaink divatos mondása kétféle embert különböztet meg: az egyiknek ideje van, de lehetőségei nincsenek, a másiknak vannak lehetőségei, de ideje nincs.

Szaporodnak a tudatos időgazdálkodás új jelszavai: a Work-Life-Balance (munka-élet egyensúly), a Freizeitwert (értékes szabadidő) és a Quality Time (minőségi idő) egyre gyakrabban tűnik fel a szakirodalomban, de a sajtóban is. Ahogy nő az ismertsége a túlhajszoltságból, munkamániából fakadó panaszoknak (ilyen például a burn out, vagyis a kiégés szindrómája), úgy nő a rekreációs tevékenységek értéke. A szabadidőt mind kevesebben fogják fel „maradék időnek”.

Sokat elárul egy társadalomról, hogy mivel töltik tagjai a szabadidejüket, van-e szabadidejük egyáltalán, arra használják-e, amire szeretnék, avagy csak elfolyik, tervezés nélkül. Dahrendorf tevékenységtársadalomról beszél, Gorz a multiaktivitás társadalmáról. A rizikó- és az élménytársadalom fogalmait is egyre gyakrabban használjuk, és erősödik a trend, amely „projektnek tekinti az életet”.

Látszólag az a jó, amit gyorsan csinálunk meg: ez a kimondatlan, de széles körben alkalmazott elv átkonstruálja az „élet értelmének” nagy kérdéseit is, például azt, hogy mivel érdemes – majdhogynem: praktikus – eltölteni az időt? Vagy inkább sűrítsük, amíg csak lehet, minél több kipipálható tevékenységet beleszuszakolva. Az „őszülő társadalomban” úgysem tudunk annyi mindent elnapolni nyugdíjig, mint régebben…

Pár éve még a fontosságot mutatta, így presztízs volt az állandó elfoglaltság, mára a szabadidő vált státusszimbólummá. Fontos, hogy mindig legyen valamennyi megtakarított pénzünk, de ugyanennyire fontos, hogy mindig legyen magunkra fordítható időnk: másképp nem tudunk töltekezni ahhoz, hogy teljesebb értékű tagjai legyünk szűkebb és tágabb közösségünknek.

 

A szabadidő is elüzletiesedett

Ennek az egyensúlynak a fenntartásából fakad egy folyamatos időélmény, az életvezetés birtoklása: ezt a legtöbben abban a leegyszerűsített formában éljük meg, hogy van-e vagy nincs időnk. Bonyolult életszervezési feladataink vannak, amelyeket adminisztrációs kényszerek körítenek, és tesznek már-már elviselhetetlenül átláthatatlanná.

A piac is egyre kifinomultabb eszközökkel aknázza ki a szabadidő gazdaságélénkítő szerepéből (szabadidőipar, szórakoztatóipar, turizmusipar) adódó lehetőségeket – ettől maga a szabadidő is elüzletiesedik és szabványosodik.

Az idő értéke nő, de még mindig sokan tanulhatnának időmenedzsmentet. A minőségi – jó és rossz – időhasználatnak is van diszkrét, pontszerű mozzanatokból álló és folyamatos jellege.

Gisela Erler német családkutató szerint például a férfiak ugyanannyira vágynak arra, hogy gyermekeikkel tölthessék az idejüket, mint a nők, mégis, a legtöbb férfi örül, ha hetente háromszor gyermekeivel töltheti az estét. Rövidebbek a nyaralások is: szaporodnak a három-, négynapos hosszú hétvégék, s ha belegondolunk, egy ilyen kurta vakáció napi átlagban többe kerül, mint az egy-két hetes üdülések.

 

Még mindig divat a munkamánia

A válság némelyek szerint a szabadidő mennyiségét is csökkenti. Az biztos, hogy több kötöttsége és kevesebb szabadideje van az átlag magyar fogyasztónak. idén a Magyar Fogyasztó Szabadidő konferencián a kutatók beszámolóiból kiderült, hogy az átlag magyar fogyasztó munkamániás, még szabadidejében is dolgozik, és lassan elfelejt kötöttségek nélkül létezni. (Ld. Több a szabadidőnk, mégis időhiányban szenvedünk >>>).

Ez is az oka annak, hogy ma már a szabadidő többet ér a pénznél vagy a megszerezhető javaknál. A szabadidős tevékenységek rangsorában első helyen a barátokkal való találkozás áll, ezután következik a kertészkedés, a harmadik helyen pedig a főzés, az új receptek kipróbálása áll.

A GfK eredményei szerint a barátokkal közös szabadidőt találjuk leginkább szórakoztatónak, elkülönítve a kötelességnek tartott rokonlátogatásoktól. A gyerekekkel eltöltött idő mindig kellemes és szórakoztató, akkor is, ha feladattal is jár. A vásárlás megítélése már nem egyértelmű tevékenység: egyesek számára már kötelesség, míg sokaknak még mindig szórakozás is.

A tévé és az internet is újrahelyezkedik a szabadidő palettáján. A világháló használata, mivel interaktív, támogatja kapcsolatainkat, a régieket és az újakat is. Ezzel szemben a passzív tévézés kapcsolataink nagy részére negatív hatással van.

A téma kutatói megkülönböztetik a free time fogalmát (ez a hagyományos értelemben vett, nem munkával eltöltött idő) a leisure-től (ez az önmegvalósítás, a szabadság tudatos gyakorlásának időtartamát jelenti). A szabadidőt tartalma és minősége alapján a társadalomtudósok négyféleképpen címkézik.

Passzív szabadidőről beszélnek, amikor az idő csak úgy „elfolyik”, kocsmázás vagy tévézés közben. A rekreatív szabadidő a tudatos pihenés könnyebb műfajait jelöli, az akkumulatív a szabadidős programok mindenevőire vonatkozik, az inspiratív pedig a tudatos, magas színvonalú feltöltődésre.

Ennyire bonyolulttá vált volna a kérdés, hogy mihez kezdjünk magunkkal, ha ráérünk? Mindig is az volt. Mint Széchenyi István írja Naplójában: „Az idővel való gazdálkodáshoz érteni többet ér, mintha akármennyire is jártas valaki az egészséggel vagy a pénzzel való gazdálkodásban.”

 

Kép [cc] captain bernat

A cikk az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás