• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A gigabírságtól nem lesz jobb a Vodafone ügyfeleinek

2014.10.09. /

Száztízmilliós bírságot kapott a Vodafone a Gazdasági Versenyhivataltól. A döntés alapján azonban nem jár automatikus kártérítés az érintett fogyasztóknak. A Hivatal tanácsai a cikkben. 

A Gazdasági Versenyhivatal száztízmillió forintos bírságot szabott ki a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt-re, mert 2012. november 1. és 2013. március 1. között a Vodafone RED VitaMAX tarifacsomag népszerűsítése során megtévesztette a fogyasztókat.

 

Kapnak vissza pénzt a fogyasztók?

Gondolovics Katalin, a Versenyhivatal sajtószóvivője arról tájékoztatta a Tudatos Vásárlót, hogy „a Gazdasági Versenyhivatal marasztaló döntése önmagában nem jelenti azt, hogy a károsult fogyasztók kártérítést kapnak. Egyedi sérelmeket esetén a fogyasztó kártérítési igényét polgári ügyekben eljáró bíróság előtt érvényesítheti.”.

 

A békéltető testületi eljárásban sem biztos alap a GVH döntése

A Vodafone Gazdasági Versenyhivatal határozatával szemben a kézhezvételtől számított 30 napon belül bírósági felülvizsgálatot kezdeményezhet.

A bírósági eljárást megelőzően, törvényben meghatározott esetekben békéltető testülethez lehet fordulni ebben az ügyben is. Azonban a GVH jelen határozata önmagában nem alapozza meg a fogyasztói jogvita békéltetői eljárás keretében történő, a fogyasztó számára kedvező kimenetelű, bírósági eljáráson kívüli rendezését. Tehát önmagában ez a döntés még nem garantálja, hogy a fogyasztó számára kedvezően zárul egy békéltető testületi vagy akár bírósági eljárás.

 

Mit állított a Vodafone?

A Gazdasági Versenyhivatal eljárásában a Vodafone RED VitaMAX prepaid szolgáltatásával kapcsolatban megjelent kereskedelmi kommunikációját vizsgálta. Az előre fizetett díjú mobil szolgáltatás ajánlata alapján az az üzenet jutott el a fogyasztókhoz, miszerint a tarifacsomag előfizetőinek minden 7000 Ft feletti egyenlegfeltöltés esetén 30 napig korlátlan hálózaton belüli perceket és SMS-eket, továbbá 200 MB belföldi adatforgalmat biztosít a Vodafone.

 

És mit csinált?

A GVH megállapította, hogy a vállalkozás a hirdetéseiben nem tájékoztatta a fogyasztókat arról a jelentős információról, hogy a tarifaváltás esetén a feltöltés előtt meglévő ügyfélszámlájukon rendelkezésre álló egyenleg is lejár a feltöltést követő 30. napon, ezzel a korábban, akár 345 napra érvényesként feltöltött összeget elveszíthették.

 

Súlyosbító körülmények

A bírság összegének megállapításakor a GVH súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés országos kereskedelmi csatornákon keresztül a fogyasztók széles körét elérte. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy csak az elmúlt 5 évben nyolc alkalommal állapította meg, hogy a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.

 

Forrás: Gazdasági Versenyhivatal

Fotó: Marcos Morales, Flickr



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében