fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Folyamatosan gyengül a karácsonyi szezon

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik.




Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban, legalábbis
ezt támasztják alá az elmúlt három év adatai. Míg 2006-ban 25%-kal költöttünk
többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a
szám 20% volt, 2008-ban pedig csupán 16%. A decemberi szezon elmúlt években
megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől
bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében
kirobbanó gazdasági világválság – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer
Tracking felmérésének adataiból.

„Az idei karácsonyra vonatkozó várakozások kapcsán a korábbi
évek gyengülő karácsonyi szezonja mellett érdemes figyelembe venni, hogy – 4%
körüli infláció mellett – az év első három negyedévében a háztartások
körülbelül ugyanakkora összeget költöttek napi fogyasztási cikkekre, mint egy
évvel korábban. Tehát, azt mondhatjuk, hogy a háztartások kevesebb élelmiszert
és vegyi árut vásároltak az év első nyolc hónapjában, mint tavaly ilyenkor.
Emellett a GfK Hungária által negyedévente mért Fogyasztói Bizalom Index is a
lakosság alacsony vásárlási hajlandóságát jelzi” – mondta el Dörnyei Otília, a
GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Irány a hipermarket!

Ha karácsonyi nagybevásárlás, akkor hipermarket. Az elmúlt
évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások
különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb
árakat kínáló hipermarketek. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak nő a
jelentősége leginkább a decemberi szezonban. A tavaly a hipermarketek mellett a
drogériáknak sikerült még kiemelkedő forgalomnövekedést elérniük a karácsonyi
szezonban.

A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből
hagyományosan többet vásárolunk decemberben. Az év során mért átlagos havi
fogyasztáshoz képest decemberben harmadával többet vásárolunk margarinból,
vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Mintegy 50%-kal több
fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból. Az ünnepre
készülődve a háztartások közel dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben,
mint egy átlagos hónapban.

Az ünnepekhez és a vendégváráshoz a legtöbb családban az
alkoholos italok kínálása, fogyasztása is hozzátartozik. Ez megjelenik a
háztartások vásárlásaiban is: 2008 decemberében körülbelül másfélszer annyi
bort, és több mint kétszer annyi égetett szeszes italt vásároltak a
háztartások, mint az év egy átlagos hónapjában.

A házi készítésű finomságok mellett a csokoládé is
hozzátartozik az ünnepekhez és az ajándékozáshoz. Decemberben több mint két és
félszer annyi csokoládét vásárolunk, mint az év egy átlagos hónapjában. Ennek
több mint felét a szezonális termékek, vagyis a szaloncukor, a csokoládé
figurák, valamint a Mikulás csomagok teszik ki. Azonban az ajándékozásokhoz
kapcsolódóan a többi csokoládé típusból is többet vásárolunk a havi átlagnál:
harmadával több táblás csokoládét és közel dupla annyi bonbont.

A háztartások által decemberben vásárolt élelmiszerek
növekménye az átlagos havi mennyiségekhez viszonyítva, 2008-ban (%)

200 %

Sütőpor

Bonbon

Égetett szeszes italok

150 %

Vaníliás cukor

Tejszínhab

Hagyományos kakaópor

Bor

130-140 %

Pudig és desszertpor

Tejszín

Táblás csokoládé

Vaj

Margarin

 

A kiegészítők és a sportruházat is népszerű

A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a
karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai
szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint
kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt
három évben ez az arány egyre inkább csökken.

Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december)
időszakban átlagosan 40%-kal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a
ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008
utolsó két hónapjában – az első válság által érintett időszakban – azonban már
csak 30% volt ez a többletforgalom.

Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében.
Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre
jellemező kéthavi átlaghoz képest, és ez 2008-ban tovább növekedett. A
sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: 50%-kal többet költenek a háztartások
erre a kategóriára karácsonykor.

 

Kevesebb elektronikai terméket veszünk

A karácsonyi szezon általában kiemelkedő szokott lenni a
különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. 2008 szeptemberétől
kezdve, a globális gazdasági válság kirobbanását követően óvatosabbak lettek a
fogyasztók. Ennek következtében az év végi klasszikus karácsonyi időszak nem
érte el még a 2007-es forgalmat sem a tartós fogyasztási cikkek piacán.

Ebben az évben minden terület (szórakoztató elektronikai- és
fotótermékek, háztartási kis- és nagygépek, IT piac) csökkent 2008-hoz képest,
ami valószínűleg érinteni fogja az idei karácsonyi időszakot is. A kereslet
biztosan fellendül, a kérdés csak az, hogy a már most futó reklám kampányok
mekkora növekedést eredményeznek majd az év végére.

 

Forrás: GfK

Kép [cc] chrisJs

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás