fbpx

| Bán Dávid

A föld alá is

Szeretünk földalatti üzletekben vásárolni? Ha igen, akkor miért? A francia Nouvel Observateur egyik nemrégiben megjelent párizsi melléklete szerint egyre inkább preferáljuk a természetes környezetükből jócskán kiragadott, napfényt és levegőt nem igazán látott boltokat. A célszerűség feláldozta a kényelmet?

Azt is gondolhatnánk a földalatti vásárlásról, áruházakról, hogy csak a hideg kanadai városokban, vagy a túlzsúfolt japán megapoliszokban nyújthat egyfajta kényszerűség szülte megoldást. Ám mindez tévedés. Európában is egyre nagyobb teret hódít az effajta térhasználat. Kérdezhetnénk, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, azaz a kényszer a földalatti terek hasznosítására, avagy az igény, hogy minél praktikusabb helyek is bevonásra kerüljenek a kereskedelembe. A válasz talán lényegtelen. Az pedig tény, hogy Párizsban egyenesen robbanásnak indult a földalatti bevásárló-világ fejlődése.

Mindez talán akkor kezdődött, amikor Montrealban 1962-ben megnyílt egy hatalmas, a téli hidegek elől jól védett földalatti városrész. A mintegy 30 kilométeres folyosórendszer felszín alatti belvárost hozott létre, összekötve a metróvonalakat az irodaházakkal, „útközben” több ezer üzlettel, napi mintegy félmillió áthaladó emberrel. Másodjára a 12 milliós Tokió kezdett hatalmas földalatti városrészek építésébe. Eleinte csak a közlekedés fő útvonalait terelték alagutakba, majd magukat a csomópontok közti tereket kötötték össze gyalogos folyosókkal, amik hamar megteltek üzletekkel és más szolgáltató helyiségekkel. A japánok szemében a föld alatti terek a biztonságot is megtestesítik, hiszen például az 1995-ös kobei földrengés a felszínen az épített környezet 90 százalékában pusztított, addig a felszín alatti létesítmények ugyanilyen arányban maradtak érintetlenek.

Párizsban – Európában jóformán elsőként – azzal kezdődött meg a felszín alatti terjeszkedés, hogy a város szintén elkezdte kinőni saját közlekedési kapacitásait, így a meglévő nagy metróhálózat mellett egyre több alagút és egyéb vasútvonal épült a felszín alatt. A kezdetekkor az üzleti hasznosítást valószínűleg az motiválta, hogy az 1960-as években a város közepén elbontott nagybani élelmiszerpiac hatalmas űrt hagyott maga után. Hosszas viták után, jó évtizeddel később épült meg helyére Párizs első és belső kerületeiben máig egyetlen bevásárlóközpontja, a nevében az elbontott vásárcsarnok emlékét őrző „Les Halles”. Mindez a földfelszín alatt, három szinten. Az épület kialakításánál még törekedtek arra, hogy egy tölcsérszerű hatalmas belső udvaron keresztül minden emelet elég napfényhez jusson. Az akkor igencsak korszerűnek számító -ma is népszerű, ám fényéből sokat vesztett – bevásárlóközpont újdonságként hatott valódi csomópont szerepével. Alatta találkozik ugyanis négy metróvonal és három elővárosi gyorsvonat, mindez napi 700.000 utassal. A közlekedéshez ilyenmód hozzákapcsolt bevásárlásnak, akár kényszerűségből, akár kényelemből, de hamar sikere lett. A központ idővel egy másik, a napfénytől már valóban elzárt szárnnyal is kibővült, ahol a boltok mellett kulturális- és sportlétesítmények is helyet kaptak: így uszoda, tornaterem, könyvtár, mozi, és itt létesült a különleges fesztiváljairól elhíresült párizsi városi filmmúzeum és -archívum. A központ népszerűsége töretlen, ma évi 43 millió látogatója van, egyes üzleti mutatók szerint az itt található Fnac műszaki-, lemez- és könyváruház, illetve a H&M ruhabolt a világ legnagyobb forgalmát bonyolítják.

A földalatti vásárlásra egyre nagyobb igény mutatkozik. Így a városi közlekedési vállalat a metrófolyosókon, holt terekben mintegy 520 kereskedelmi egységet hozott létre. A funkciók is egyre bővülnek, a korábbi újságárus bódék mellett ma már szinte minden beszerezhető, amíg az ember az egyik vonalról a másikra való átszállás közben a földalatti folyosórengetegben bolyong. Legyen az zöldség-gyümölcs, édesség, mobiltelefon, harisnya, könyv. Mivel minden hetedik utasból vásárló válik a metrófolyosókon, a közlekedési vállalat saját kereskedelmi részleget hozott létre. Minden metróállomáson egységes üdítő- és csokoládéautomaták szolgálják ki a vonatra várókat, láncolatban vannak az újságárusok is.

Ugyanígy alakul a nagyobb közlekedési csomópontok, a pályaudvarok sorsa is. Lassan az összes párizsi pályaudvar jelentős földalatti áruházzal bővült. Az üzletek jól elérhetők, útba esnek jövet-menet, a vasutak és a városi közlekedés közötti közlekedési folyosókba épültek.

Nem csak a közlekedés vonzza a vásárlót a föld alá. A kilencvenes évektől kezdve a megugrott ingatlanáraknak köszönhetően számos üzlet döntött úgy, hogy nem a drága utcaszinten, hanem a kihasználatlan pincék irányába terjeszkedik. Új tendencia alakult ki, a felszínen jóformán csak a kirakat és a bejárat került kialakításra, a föld alatt kényelmesen, nagy terekben keringhet a vásárló. Leghamarabb a Champs-Elysées pincéi alakultak át, néhol hatalmas áruházakat, vagy akár mozitermeket rejtve. A nagy múltú, patinás áruházak, mint a Lafayette vagy BHV egyes részlegeit szintén a felszín alatt nyitották meg, nem egy esetben közvetlen átjárással a metróállomásokhoz.

Szakértők szerint az üzletek felszín alatti részlegei egyre több vásárlót vonzanak. Ma, egy átlagos háromszintes üzletbe betérő tíz érdeklődőből 5 meglátogatja az emeletet és 3 merül alá a pincerészlegbe. Itt ugyan a természetes fényeket, levegőt – számos felszíni üzletközponthoz hasonlatosan – pótolni kell, de talán kárpótlást nyújthatnak az olcsóbb bérleti díjak miatt tágasabban, kellemesebben kialakított terek.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás