• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A fogyasztókat védik az új szabályok

2014.05.27. /

Új fogyasztóvédelmi uniós irányelv lépett életbe. Ezek után a fogyasztó sokkal könnyebben tehet majd panaszt és érvényesítheti jogait.

A 2014. június 13-án életbe lépett irányelv szerint a változások főként a nem személyesen vagy nem hivatalos telephelyen történő vásárlásokat érintik. Ez jelentheti az online rendelést, az árubemutatós, vagy az otthoni szerződéskötést is. A rendeletet kizárólag a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződésekre érvényes.

A rendelet két szerződéstípusra érint. Egyrészt az üzlethelyiségen kívül kötött szerződéseket, mint például a házaló kereskedés vagy az utazással egybekötött termékbemutatók, amik főleg az idősebb korosztály számára sok, főleg anyagi problémát okoznak. Sokszor ígéretekkel, ajándékokkal csábítják a potenciális vásárlókat a rendezvényekre, ahol aztán ráveszik őket, az amúgy felesleges termékek megvételére. Emellett ide tartoznak a fogyasztó munkahelyén, lakásán és az interneten történő vásárlások, szerződéskötések.

Az interneten keresztül történő vásárlások száma rohamosan nő. Itt is kiemelt védelemre szorulnak a fogyasztók, hiszen úgy vásárolnak meg egy árut, hogy valójában nem is látják azt és az eladót sem. Ez sokszor okoz kellemetlenségeket a megrendelőnek. Gyakori, hogy amikor a fogyasztó nem azt az árut kapta, amit rendelt, vagy még sincs szüksége rá, a vállalkozás elérhetetlen, és a fogyasztó gondban marad.

Mik ezek az újítások?

  • A szerződéseknek részletesen tartalmazniuk kell minden költséget. Semmilyen rejtett költség, nem rakódhat a feltüntetett árra.
  • A jelenlegi 8 munkanapos elállási határidő 14 napra hosszabbodik, valamint ha a kereskedő nem említi előre, hogy két hétig meggondolhatja magát a vevő, akkor egy évre nyúlik ez az időszak.
  • A kereskedőnek az elállást követő 14 napon belül vissza kell térítenie a fogyasztónak a termék árát, és a szállítási költséget.
  • A kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmának pontos, fogyasztó számára is érthető használata.
  • A szerződéskötést követő telefonos ügyintézéskor, a fogyasztót a hívásért emelt díj nem terhelheti.

Forrás: NFH sajtóközlemény

Kép: dreamstime

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-13-C-0003 pályázat keretében valósult meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében