• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Így veszik rá a gyerekeket a boltokban a vásárlásra

2016.04.28. /

A gyerekeket már fiatal korukban megcélozzák a különféle eladási trükkökkel, ezek a trükkök a türelmetlenségükre, a befolyásolhatóságukra és a fogékonyságukra épülnek javarészt.

 

A bevásárlás során a gyerekek is beleszólnak döntéseinkbe, csak a jelenlétük is jelentősen befolyásolják a szülők vásárlási döntéseit, emellett a gyerekek önállóan is vásárolnak és döntenek zsebpénzük elköltéséről. A gyerekeket már fiatal korukban megcélozzák különféle eladási trükkökkel, amelyek többek között testi adottságaikra, a bevásárlások közbeni türelmetlen magatartásukra, a fiatalok érzelmi befolyásolhatóságára és a reklámokra való fokozott fogékonyságára építenek.

 További cikkeink a témában:
 Bolti eladásösztönző marketingtrükkök

A gyerekek testi adottságaira építő eladási gyakorlatok

Az áruházak berendezésének egyik szempontja a vásárlóközönség magassága. A nehezebben eladható, kevésbé keresett termékeket, vagy azokat, amelyek gyártója külön pénzt fizetett ezért, a könnyen elérhető, szemmagasságban, vagy a karnyújtásnyira lévő polcokra teszik. Ami elveszett tér a szülők szempontjából, annál értékesebb a gyerekeknek szóló árucikkek eladásához. Ezért számos olyan árucikk van, amelyek esetében a felnőtteknek szóló verziót szemmagasságba, míg a gyerekeknek szólót lejjebb helyezik. Például a mamáknak szóló tusfürdőt a felső polcokra, a gyerek, macis csomagolású fürdőhabot az alsó polcra. 

 

Türelmetlenség

Ha már nagyon unják a gyerekek a vásárlást, sorban állást, nézelődést, és inkább játszanának valamivel, könnyen levesznek a polcokról játékokat, vagy játékos kinézetű tárgyakat, amelyek elérhető magasságban vannak. Erre a jelenségre az eladáshelyi marketinggel foglakozó szakemberek tudatosan építenek.

 

Saját kocsi

A gyerek számára jópofa unaloműzőnek tűnhet a saját bevásárlókocsi is, amivel „önállóan” intézheti saját kis bevásárlását a szülők mellett. A külön a gyerekek számára készített kisebb méretű kosarat, vagy kocsit rendszerint színesre festik, feldíszítik egy-két játékfigurával, és már vásárolhat is a gyerek! Aki nem tudja, az elképzelheti, milyen nehéz (és gyakran sikertelen kísérlet) elmagyarázni egy gyereknek, hogy miért nem vesszük meg azt a rengeteg hasznos és nélkülözhetetlen dolgot, amit a betett a saját kosarába.  

 

Gyűjtőakciók

Egy másik rendszeresen alkalmazott dolog a gyűjtőakció, amikor a termékek mellé valamilyen gyűjthető apróságot csomagolnak, pl. matricákat, kártyákat, játékokat. Ezek többnyire apróságok, gyártási költségük alacsony, viszont serkentik a termék forgalmát is. Amellett, hogy hosszútávon helytelen vásárlói magatartásra neveli a gyerekeket, azért is káros, sokszor sajnos egészségtelen élelmiszernél találkozhatunk ilyen gyűjtőakciókkal. Ezek sokszor magas energia, cukor vagy zsírtartalmúak – nem éppen kívánatosak a gyerekek fizikai fejlődése szempontjából. 

 

Pénztár előtt

Ide szinte minden üzletben kihelyeznek kisebb-nagyobb értékű apróságokat, gyakran olyan termékeket, amelyeket egyébként nem jutna eszünkbe megvásárolni, azonban a sorban állás alatti unalmas percek gyakran rábírnak minket arra, hogy bedobjunk még ezt-azt a kosárba.  Sőt, ők inkább beesnek az utolsó pillanat előtti vásárlás, vásároltatás csapdájába.Természetesen itt is javarészt egészségtelen rágót, cukorkát, csokit találunk. Ezzel a trükkel egy közepes méretű és forgalmú bevásárlóközpont akár napi több százezer forintnyi terméket is eladhat a pénztár mellől.

 

 

Grafika: Szalay György

 

Ez nem fair!

Nem a gyerekek megszólítása az egyetlen probléma a szupermarketek tevékenységével kapcsolatban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a szupermarketek fenntarthatósági hatásaival, a tisztességtelen forgalmazói magatartással, és a Méltányos gyümölcsöt! kampány keretében a szupermarketek méltányos gyümölcskínálatának alakulásával. Olvass többet a tisztességtelen forgalmazó magatartásról itt:

 

 

 

Hallgasd meg, mit üzennek a banánmunkások!

 

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.  

 

  

Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében