• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A fogyasztó nyolc alapvető joga

2004.11.12. /
1962-ben az Egyesült Államok elnöke, John F. Kennedy javasolta négy alapvető fogyasztói jog – a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez való jog – elfogadását.

1962-ben az Egyesült Államok elnöke, John F. Kennedy javasolta négy alapvető fogyasztói jog – a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez való jog – elfogadását. A fogyasztóvédelmi szervezetek világszerte ezekre az elvekre építették alapszabályaikat. A négy alapvető jog később kiegészült (az oktatáshoz, kárpótláshoz, egészséges környezethez és az alapvető szükségletek kielégítéséhez való joggal), hogy a fogyasztók minden fontos szükségletét magában foglalja.

A Fogyasztóvédelmi Szövetségek Nemzetközi Szervezete, mai nevén Consumers International átvette és saját alapelveivé emelte a nyolc jogot. 1985. április 9-én az ENSZ Közgyűlése is elfogadta ezeket. A nyolc jog együttesen a fogyasztóvédelmi irányelvek erősítését szolgálja világszerte.

Biztonság
Jog az egészséget vagy az életet veszélyeztető termékek, termelési folyamatok és szolgáltatások elleni védelemhez. A fogyasztói termékeket előállító vállalatoknak biztonsági és teljesítményvizsgálatokat kell végezniük, mielőtt termékeik piacra kerülnek.

Információ
Jog az információhoz – ide értve az alapanyagokat, a vegyianyag-tartalmat, a szükséges elővigyázatossági lépéseket, a mellékhatásokat (ha vannak ilyenek), a korlátozó intézkedéseket és a lejárati időt is – a jól informált döntéshozás, és a tisztességtelen vagy félrevezető reklámozás és címkézés elleni védelem érdekében.

Választás
Jog a versenyképes áron, kielégítő minőségben kínált termékek és szolgáltatások sorából való választás lehetőségéhez.

Képviselet
Jog a fogyasztói érdekek képviseletéhez a törvényhozásban és a végrehajtásban, valamint a termékek és szolgáltatások kifejlesztésében.

Alapvető szükségletek
Alapvető termékekhez és szolgáltatásokhoz, így az elegendő élelmiszerhez, ruhához, otthonhoz, alapvető egészségügyi szolgáltatásokhoz, oktatáshoz, higiéniához való hozzáférés joga, hogy mindenki teljes körűen részt vehessen a társadalom életében.

Kárpótlás
Jogos panaszok esetén a korrekt kárpótláshoz való jog, beleértve a félrevezetés, a rossz minőségű, selejtes termékek és a nem kielégítő szolgáltatások miatti kompenzációt.

Oktatás
Jog a megfelelő tudás és képességek megszerzéséhez, amelyek a termékeket és szolgáltatásokat illető jól informált, magabiztos döntések meghozatalához szükségesek, beleértve az alapvető fogyasztói jogok és azok alkalmazási lehetőségeinek ismeretét is.

Egészséges környezet
Jog az egészséges környezethez, amely sem nem fenyegető, sem nem veszélyes, és amely lehetővé teszi a jelen és jövő generációk méltóságteljes életét és jóllétét.

A cikk eredeti változata a Tudatos Vásárló "A fogyasztó hatalma" című, első számában jelent meg, 2004. júniusában.

Hozzászólások

P. Marianna / 2013. november 14. 14.30

Azt szeretném tudni, ha visszaviszek egy minőséghibás terméket az üzletbe, akkor van jogom ahoz, hogy visszautasítsam a termék javítását és cserét kérjek?

szerk / 2013. június 13. 09.44

Kedves Kucsera Imréné!
Amennyiben a termék HIBÁS, a kereskedő köteles javítani vagy cserélni a terméket, ha erre nincs módja, vissza kell adnia a vételárat. Levásárlásra nem kötelezhet.

HiBÁTLAN terméket nem köteles visszavenni a kereskedő.
Ám ha ilyet ajánlatot, tájékoztatást a vásárlás előtt adott (pl. reklám, szóbeli tájékozatás), akkor ez számon kérhető. Ilyen esetekben a kereskedő kikötheti a levásárlást is.

Üdvözlettel

Haraszti Anikó
TVE

Kucsera Imréné / 2013. június 12. 15.40

Azt szeretném megkérdezni,hogy a bolt 3 napon belül köteles-e kicserélni a vásárolt pld.vezetékes telefont,vagy levásárolható más árucikkre.

Ottlakán Johanna / 2011. február 25. 17.02

Kedves Melitta!

Az alábbiakról tudom tájékoztatni:
Jogszabályi akadályt egyáltalán nem találtam arra, hogy akadálya lenne a készpénzes viszafizetésnek.
Sajnos a Vásárlók Könyvi bejegyzésen túl nem tudok Önnek mást javasolni. Esetleg még egy fizetési meghagyást lehet kérni a cég ellen, mert jogalap nélkül van náluk a pénz, azonban annak kibocsátása költséggel járna Önnek.

Így bármilyen etikátlan is a cég magatartása, csak azt tudom javasolni, ohgy várjon, illetve, hogy írjon a Vásárlók könyvébe.

További kérdés esetén keressen minket bizalommal.

Üdvözlettel:
dr. Ottlakán Johanna
TVE

LMelitta / 2011. február 16. 11.16

Tisztelt Johanna!
Milyen joggal élhetek bankkártyás fizetés esetén, amikor az áru ellenértékét nem hajlandók készpénzben visszafizetni, mondván ez bankkártyás vásárlás, viszont a sztornózás sem sikerült a kereskedő hibájából? A terminált üzemeltető bank a visszatérítésre 30 napos átfutási időt mond. Az árut már visszaadtam a pénzemre pedig közel 1 hónapot kell, hogy várjak?
Köszönettel a válaszáért.

Ottlakán Johanna / 2010. november 18. 17.28

Kedves Don Quijote!

A kérdésem az lenne, hogy az OFE-s munkatárs mint békéltető testületi tag volt-e jelen. Mert ha igen, akkor mindenképpen segíthet az ügyfélnek (természetesen csak korlátozottan), tájékoztathatja, hisz maga a testület kötetlenebb formát biztosít a panaszok rendezésére.

Ha a testület tagja volt, akkor viszont ő nem az ügyfelet képviseli, azon túl, hogy segíthet, kérdezhet. Az ügyfélnek előzetesen az a joga van meg, hogy a testületbe válasszon egy embert, kvázi mint bírót. Ez a jog a másik felet is megilleti. És a két tag együttesen jelöli ki az eljáró testület 3. tagját. Tehát egyfajta speciális választott bíróságról van szó. És a választott bíróságot nagyon idézőjelesen értem, hisz kötelező döntést a testület csak akkor hozhat, ha a másik fél is megjelenik, aláveti magát a testület döntésének.

Remélem tudtam kicsit segíteni.
Amennyiben további kérdés merül fel, keressen minket bizalommal.

Üdvözlettel:
dr. Ottlakán Johanna
TVE

Don Quijote / 2010. november 13. 10.29

Szeretném tudni, ha békéltető testület elévittem az MBT gyógycipő javításával kapcsolatos észrevételem , a meghallgatáson jelenlévő képviselő az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület képviseletében, milyen feladatokat lát(hat) el? Pl. képviselheti vagy segítheti a panaszos fogyasztót is megszólalásaival?

torveny01 / 2010. január 15. 19.44

a [Moderálva a fórumszabályzat alapján. Szerk.] vecsési ügyvédek célzottan és szándékosan okoztaki súlyos joghátrányt Ügyfelüknek ezért nem ajánlom őket senkinek !!!!

TVE / 2006. november 14. 11.11

Kedves Guinevere! Kérdésére a TudatosVásárló.hu "Válaszok fogyasztóvédelmi kérdésekre" című fórumon válaszoltam.

guinevere / 2006. október 30. 14.45

érdekelne, hogy az internetes webáruházban vásárolt termékekre mennyire vonatkozik a vásárlók joga?
Pl.: Személyes tapasztalatom, hogy megrendeltem egy terméket az interneten, és mielőtt kihozták, felhívtak, hogy megváltozott az ára. Ilyenkor ki kell-e fizetnem az új árat, vagy pedig rám a régi ár az érvényes (amivel megrendetem a terméket)?

Új hozzászólás