• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A fogyasztók az orangutánokkal vannak

2010.11.04. /

A csokoládékban használt pálmaolaj kitermelése az esőerdők elpusztításával jár. A Greenpeace a fogyasztókat is mozgósító nemzetközi kampánnyal próbálta rábírni a Nestlét, hogy a cég ne vásároljon felelőtlen beszállítóktól. Úgy tűnik sikerrel.

A pálmaolajat a fa gyümölcsének héjából sajtolják, és világszinten az egyik legnagyobb mennyiségben felhasznált növényi olaj. Számos kozmetikumban és élelmiszerben fordul elő, így sok csokoládéban is megtalálható. A legnagyobb olajpálma-ültetvények Indonéziában vannak, ahol a természetes növénytakarót, az őshonos fafajtákat hatalmas területeken vágják ki és haszonnövényekkel helyettesítik.

Az országban évente két százalékkal csökken az erdők területe. Ez hozzájárul a klímaváltozáshoz, és tovább rontja a már így is veszélyeztetett orangutánok (illetve egyéb állatfajták) életfeltételeit.

A Greenpeace évek óta végez kutatómunkát Indonéziában, és a drámai helyzetért a nagy pálmaolaj-vállalatokat teszi felelőssé. Köztük is elsősorban a helyi Sinar Mast, amely a külföldi felvásárlók legnagyobb beszállítójaként szerintük a természetet súlyosan károsító és illegális módszereket alkalmaz.

Csatalkozz Te is az Auchan bojkotthoz >>> !

A vegyi és kozmetikai terméket gyártó Unilever, illetve az élelmiszergyártó Kraft többek között a Greenpeace nyomására tavaly már bejelentette, hogy szerződést bont a céggel. A Nestlé 2009 októberében kihirdette, hogy 2015-től csak minősített, fenntartható módon termelt pálmaolajat használ termékeihez, ennél hamarabb azonban nem tud váltani, mert nem látja biztosítottnak, hogy hozzájut a megfelelő alapanyaghoz.

Ez a határidő azonban nem nyugtatta meg az aktivistákat, akik idén márciusban akcióba lendültek. Az internetes közösségi portálokon fogyasztók százezrei nézték meg és küldték tovább a Greenpeace kampányvideóját, sokan ezután a Nestlé Facebook oldalán fejezték ki elégedetlenségüket, és megpróbálták a vállalatot jobb belátásra bírni.

 

A kampányban március 17-én orangutánnak öltözött aktivisták kérték a brit, a német és a holland gyárak alkalmazottait, hogy ők is sürgessék a szerződésbontást a természetkárosító tevékenységet folytató beszállítókkal. Ezzel körülbelül egy időben a Nestlé jelezte, hogy a szerződést felbontotta, a civilek viszont azt állítják, hogy új beszállítója is a Sinar Mastól vásárol, így nem történt érdemi változás.

A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszer-ipari vállalata, a zöldek szerint egyben a legnagyobb pálmaolaj-felhasználó, így döntései komolyan befolyásolják az indonéz kitermelési viszonyokat. A Greenpeace arra kérte a vállalatot, hogy minden közvetlen és áttételes kapcsolatot szakítson meg a Sinar Masszal.

A Nestlé májusban közzétette Felelős Beszerzési Irányelveit, amely szerint a jövőben azonosítja és kizárja azokat a beszállítókat, amelyek tevékenysége erdőirtással hozható kapcsolatba. A bejelentést a Greenpeace kampánya sikereként könyveli el.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 19. számában.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében