fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Fiatalodó bőr, eltűnő ráncok – 180 milliós bírság

180 millió forint bírságot szabott ki a GVH a Beiersdorf Kft-re és a Johnson&Johnson Kft-re, mivel termékeik reklámozása során minden fogyasztónak biztos hatást ígértek, ám ezt az állításukat még a saját kutatási eredményeik sem támasztották alá.

A Johnson&Johnson Kft. ellen azért indult versenyhivatali
vizsgálat
, mert a vállalkozás több termékéről is a fogyasztók
megtévesztésére alkalmas megállapításokat tett közzé 2007. október 1. és 2008.
április 14. között. A RoC CompleteLift termékcsaládot népszerűsítő reklámokban
például az szerepelt, hogy a termék használatával a bőr feszesebb, rugalmasabb
lesz, a fogyasztó szemhéja és arckontúrja akár 2 mm-rel is feszesebbé válhat.

A reklám ugyan feltételes módot használ, összhatása
ugyanakkor egy kategorikus, minden fogyasztó irányában tett ígéretet
fogalmazott meg. A vizsgálati adatok alapján a reklámüzenet nem felelt meg a
valóságnak. A terméket alkalmazó fogyasztók jelentős részénél az ígért kedvező
változás nem következett be.

A Johnson&Johnson Kft. reklámjai szerint a Retin-Ox+ termékcsalád
használata esetén az arc visszanyerheti akár 10 évvel azelőtti kinézetét is. A
reklámok kategorikus, minden fogyasztónak szóló ígéretet tettek arra, hogy
kedvező változás várható a termék alkalmazásával. A GVH vizsgálata feltárta,
hogy a társaság által 25 fő bevonásával lefolytatott vizsgálat eredményei sem
indokolták a kategorikus állítások alkalmazását.

A magyarországi újszülött osztályok orvosainak 89%-a ajánlja
a Johnson’s Baby termékeket – jelent meg a Johnson&Johnson Kft. egyik, a babaszoba.hu portálon közzétett
reklámjában. A cég jelezte, hogy az állítás háttere egy 1997-es vizsgálat.
Kiderült azonban, hogy a kutatás során a megkérdezettek nem az „ajánlja”, hanem
az „ajánlaná” kérdésre adtak választ. A GVH szerint kifogásolható, amikor a reklám
egy évtizeddel korábban végzett piackutatásra hivatkozik annak bizonyítása
nélkül, hogy a piackutatás eredménye a reklám közzétételekor is igaz. Ráadásul
az 1997-ben lefolytatott vizsgálat során 100 kórházban 100 orvossal került
lefolytatásra személyes beszélgetés, azaz kórházanként egy orvossal. A GVH nem
látja igazoltnak, hogy a vizsgálatban részt vett személyek köre megfelelő
reprezentativitást biztosított volna azon állításhoz, hogy a magyarországi
újszülött osztályok orvosainak 89%-a ajánlja a Johnson’s Baby termékeket.

Egy másik reklám szerint a Johnson & Johnson 1995-től
folyamatosan ingyen látja el a magyarországi újszülött osztályok 100%-át
különböző babaápolási termékekkel. Ez a közlés azáltal alkalmas a fogyasztói
döntések befolyásolására, hogy bizalmat ébreszt az eljárás alá vont termékei
iránt, kedvező képet fest a vállalkozásról – amely az 1995., az 1996. és az
1997. évek kapcsán sem tudta bizonyítani, hogy az állítás megfelel a
valóságnak.

Mindezek miatt a GVH úgy döntött, hogy a fogyasztók
megtévesztése miatt 70 millió forint bírságot szab ki a Johnson&Johnson
Kft-re.

Hasonló jelegű jogsértések miatt marasztalta el a GVH a Beiersdorf
Kft-t is. A Nivea Visage Q10 Plus ránctalanító termékcsalád hirdetésében a
vállalkozás például azt ígérte, hogy a készítmény folyamatos energiaellátást
biztosít a bőrsejteknek, így bizonyíthatóan megelőzi az új ráncok keletkezését.
A versenyhatóság által felkért külső szakértő azonban megállapította: a sejtek
energiatermelése önmagában közvetlenül nem akadályozza meg a ráncok
kialakulását. Ez igaz az öregedő bőr, valamint a fénykárosodott bőr esetében
is. Az első esetben nem hagyható figyelmen kívül a genetikai háttér, az utóbbi
esetben pedig az elasztikus rostok károsodása, elpusztulása sem. Az állítások
szakmailag tehát nem helyesek. Kizárólag akkor nem jelentkeznek látható ráncok,
ha kötőszöveti rostkárosodás, pusztulás egyensúlyban van a keletkező új
kollagénrostok mennyiségével, vagy több új rost képződik.

A Nivea Visage DNAge nappali és éjszakai krém
termékcsaládról a Beiersdorf Kft. egyebek között azt állította, hogy
„bizonyíthatóan megfiatalítja, felfrissíti és új életre kelti az arcbőrt”. A
Beiersdorf által 76 nő részvételével lefolytatott termékteszt eredményei azt
mutatják, hogy a kategorikus ígéret megalapozatlan, mivel nem minden fogyasztó
várhatja el, hogy arcbőre fiatalabbnak látszódjék.

A Beiersdorf az Eucerin termékcsaládot népszerűsítő
hirdetésekben több esetben nem kozmetikai hatást, hanem kifejezetten
gyógyhatást tulajdonított a készítményeknek. Általában azt közölte, hogy azok
használata ajánlott bőrszárazsággal, hámlással, viszketéssel járó bőrbetegségek
kezelésére. A jogszabályok szerint kozmetikai termékek esetén ilyen
kijelentések nem alkalmazhatók.

Mindezek miatt a GVH a Beiersdorf Kft-t 110 millió forintra
bírságolta. A versenyhatóság emellett 6 hónap elteltével megtiltotta a Nivea
Visage Q10 Plus,
a Nivea Visage DNAge termékcsalád jogsértő tartalmú
termékcsomagolásainak alkalmazását is.

Forrás: GVH

Kép [cc] mybulldog

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás