• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Fair trade: másfél millió kiszámítható munkahely

2015.08.17. /

A fair trade által garantált minimális felvásárlási ár biztosabb megélhetést, magasabb jövedelmet nyújt a termelőknek akkor is, amikor a világpiaci ár csökken. A prémium bevételt a közösség és a gazdaság fejlesztésére fordítják. Megjelent a Fairtrade International legújabb jelentése. 

A Fairtrade International (FLO) a méltányos kereskedelem egyik fő minősítő szervezete tavaly hatodik alkalommal készített átfogó vizsgálatot tevékenységük hatásairól.

A fair trade bevétel visszaforgatott nyereségéből szervezett képzéseken a gazdák olyan gazdálkodási, üzleti tudást szereznek, amelyek segítenek hatékonyabbá tenni a termelést, ugyanakkor hozzájutnak olyan kedvezményes pénzügyi szolgáltatásokhoz is, amelyek összességében feltétlen előny, kiszámíthatóságot jelent számukra a rendszeren kívüli termelőkkel szemben.

 

Világszerte 1,5 millió dolgozó

2013-ban, az utolsó vizsgált évben a fair trade minden téren növekedni tudott, mind a bevont termelők, mind a termelés és eladások szintjén. Viszont a növekedés lendülete a korábbi évekhez képest kissé alábbhagyott, ez nagyrészt annak is betudható, hogy az évfolyamán számos természeti nehézséggel is szembe kellett nézniük a fair trade termelőknek.

Képre kattintva megtekintheted a jelentés főbb eredményeit bemutató infografikánkat: Fair trade: termelők, tények, világpiac

 

2013-ban több mint 1,5 millió gazdálkodó és alkalmazott dolgozott világszerte az 1.210 szervezet valamelyikében. 5 újabb országot vontak be a fair trade termelési hálózatba, így Burundival, Gambiával, Iránnal, Nepállal és Szamoával 74-re bővült a termelő országok száma. A termelők közel háromnegyede kis- és családi gazdaságokban, átlagosan 1,5 hektáron termel, jellemzően a globális dél elmaradott térségeiben.

 

 

2011-12

2012-13

változás

Fairtrade gazdálkodók száma

1.225.200

 

1.305.500

 

+7%

Fairtrade alkalmazottak száma

187.500

 

210.900

 

+12%

Összes Fairtrade alkalmazottak és gazdálkodók száma

1.412.700

1.516.400

+7%

Fairtrade szervezetek, gazdaságok száma

1.139

1.210

+6%

A Fairtrade termékek bevétele

913 millió EUR

944 millió EUR

+3%

Fairtrade Premium

86,2 millió EUR

95,2 millió EUR

+10%

 

Javul a nők helyzete

Az összes fair trade gazdálkodó és alkalmazott egynegyede nő, ami kis mértékben, de emelkedést mutat az előző évhez képest. A nők leginkább alkalmazottként dolgoznak (46%). Legtöbben pedig Indiában, Sri Lankán és Pakisztánban, főként a minősített ültetvényeken és a sportlabda üzemekben dolgoznak. Szintén magas a női munkaerő aránya Afrikában is, ahol ültetvényeken dolgozók 40%-a nő, viszont igen alacsony a női munkaerő aránya Latin-Amerikában.

Noha a FLO jelentés nem kapott adatokat a bérezés elosztásáról, de feltételezik, hogy itt is érvényesül a sajnálatos tendencia, miszerint a nőket legnagyobb arányban az alacsonyabb bérezésű munkakörökben alkalmazzák.

Méltányos gyümölcsöt! Csatlakozz Te is a nemzetközi petícióhoz!

 

Ha lassú tempóban is, de emelkedésnek indult a női gazdálkodók száma is, leginkább a kisebb gazdaságokban. A női szövetkezetek egyre erősebbek a tea-, az olajos magvak, gyümölcsök és hasonló, aprólékos munkát igénylő termények termelése esetében.

 

A kávétermesztésben dolgoznak a legtöbben

Világszerte a fair trade-ben dolgozók közel fele a kávétermesztésben tevékenykedik (49%). A gazdálkodók és munkások fennmaradó 51%-a a tea, a kakaó, a cukornád, a gyapot, a virág, a babán és egyéb termékek előállításában vesz részt.

A legtöbb fair trade termelő és alkalmazott Afrikában és a Közel-Keleten dolgozik (62%).  Kenyában a legnagyobb az arány:  világviszonylatban közel minden 5. fair trade dolgozó (19%) itt tevékenykedik.

A fair trade termőterületek felén kávé nő

A fair trade termelésbe világszerte több mint 1,9 millió hektár mezőgazdasági területet vontak be, ez az előző évhez képest 6%-os növekedést mutat.  A legnagyobb területigénye a kávétermelésnek van: az összterület közel felén termesztenek kávébabot, főleg Latin-Amerikában (az összes kávétermelés 75%-át).

A munkaigénye miatt azonban nem a kávé a legnagyobb mennyiségben termelt fair trade termék, hanem a banán, amivel világszerte 11 országban nagyjából 27.000 ember foglalkozik.

 

Főbb fair trade termékcsoportok eladási adatai (tonna)

 

2011-12

2012-13

változás

Banán

342.300

406.000

+19%

Cukornád

170.000

211.600

+24%

Kakaó

68.300

60.400

-12%

Kávé

134.100

142.400

+6%

Virág és növény (millió szál)

554

610

+10%

Gyapot

19.200

16.000

-17%

Tea

13.800

12.200

-12%

Az előző évhez képest néhány termékcsoport hozama jelentősen megerősödött, így 511%-kal nőtt az olajos magvak és –gyümölcsök, 173%-kal a gyümölcslevek, 144%-kal a gyógyteák, gyógynövények és fűszerek, 55%-kal a borszőlő termelése.

Ugyanakkor komolyabb csökkenést tapasztalunk a friss zöldségek (-73%), a friss gyümölcsök (-49%), a rizs (-37%) és a legnagyobb mennyiségben előállított ipari fair trade termék, a sportlabda (-30%) esetében.

 

95,2 millió euró prémium a bevételből

A fair trade termékek eladásából 2013-ban 944 millió euró bevétel származott, ebből 95,2 millió euró került a vissza a termelőkhöz és a közösségekhez a fair trade premium program keretében. A program finanszíroz minden olyan, a közvetlen termelés költségein (bérek, alapanyagok, szállítás, koordináció, stb.) kívüli fejlesztést, amely a fair traid termelők, alkalmazottak, családtagjaik, illetve közösségük javát szolgálja.

  • A kisüzemi gazdaságok a premium bevételek 37%-át a termelés és termékek minőségi fejlesztésére, hatékonyabb üzleti modell bevezetésére használják fel.
  • Az összes premium 24%-át fordítják a különböző típusú oktatási tevékenységekre (a gazdáknak tartott képzésektől kezdve a gyermekeik tanulási lehetőségeik fejlesztéséig, vagy megteremtéséig).
  • 6%-át pedig közvetlenül a gyerekek, fiatalok és nők támogatására.

Az összes premium 85%-a a kisüzemi termelőszövetkezetekhez, közösségi és családi gazdálkodókhoz érkezik. Felhasználási módja mindenfelé igen különböző lehet, jellemzően a gazdaságok tagjai közösen döntik el, hogy mire költik a rendelkezésre álló összeget.

 

 

Első helyen általában a saját termelőszövetkezet, gazdaság fejlesztése szerepel, ami lehet infrastrukturális vagy személyi jellegű bővítés, képzések finanszírozása.

A termelők számára olyan szolgáltatásokat támogatnak a Premium programból, mint pénzügyi tanácsadás, hitelek, oktatás és egészségügy a gazdálkodók és családtagjaik számára, célirányos képzések és üzleti gyakorlati ismeretek oktatása.

A közösség számára is hasonló fejlesztéseket fedeznek a keretből: szociális, egészségügyi, oktatási kiadások, infrastrukturális fejlesztések, környezetvédelmi beruházások.

Az alkalmazottak körében felhasznált keretösszeg (15%) eloszlása is hasonló módon zajlik, itt is a legnagyobb szeletet (65%) az alkalmazottak és családtagjaik használhatják fel (oktatásra, egészségügyre, lakhatásra, hitelre, pénzügyi tanácsokra), 20%-ot a közösségi fejlesztésekre, 13% pedig az alkalmazottak képzésére, munkásszervezetek működési támogatására költenek.

Olyan programok valósíthatók meg a premium keretből, mint például az ültetvényeket rendszeresen látogató és a gazdáknak az egyéni problémáira tanácsot adó agrár „doktor” Indiában. Szintén így volt mód a közép-amerikai kávétermelők megsegítésére, amikor a szélsőséges időjárás miatt az éves termésük 30-40%-a tönkrement. 2013-ban az éghajlatváltozás következtében durva kórokozók támadtak a perui banánültetvényekre, de a felkért német kutatók által kidolgozta eljárás segítségével, ezen időben sikerült úrrá lenni.

Köszönjük a közreműködést Bán Dávidnak. 

Kép: dreamstime-shariff

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 
   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza 

 

 

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében