fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Az Európai Bizottság az egész EU-ra kiterjedő vásárlói jogokat javasol

Az Európai Bizottság olyan uniós jogokra vonatkozó javaslatot terjesztett elő, amelyek megkönnyítik a fogyasztók számára az internetes és a bolti vásárlást is.

Internetes vásárlás

Már 150 millió uniós polgár – a népesség
fele – vásárol az interneten. Közülük eddig csak 30 millióan bonyolítanak
az Európai Unióban határokon átnyúló üzleteket.

A határokon átnyúló vásárlást folytató fogyasztók évente
átlagosan 800 eurót, tehát összesen 24 milliárd eurót költenek, ami azt
mutatja, hogy az internetes piac hatalmas lehetőségeket rejt magában, ha több
ember vásárolna bizalommal nemzeti határain túl is.

Az új javaslat arra irányul, hogy a fogyasztók számára
biztosítva legyen már a szerződés aláírását megelőzően az egyértelmű
tájékoztatás az árakról, valamint a további költségekről és díjakról egyaránt, függetlenül
attól, hogy hol vásárolnak az Európai Unión belül. A szabály megerősíti a
fogyasztóvédelmet a szállítási késedelem és a szállítás elmulasztása esetén,
valamint erős uniós fogyasztóvédelmi jogokat állapít meg a megfontolási időre,
a termék visszaküldésére, árának visszatérítésére, a termék javítására, a
garanciára, valamint a tisztességtelen szerződési feltételekre vonatkozóan. A
fogyasztói jogokról szóló irányelvjavaslat az e területen érvényes négy meglévő
uniós jogszabályt egy szabályrendszerré egyesíti.

A javaslat az online és a bolti kereskedelemben érvényes
uniós fogyasztói jogok átfogó átvizsgálása és aktualizálása keretében foglalkozik
az e-kereskedelemmel. Célja a fogyasztók bizalmának erősítése és a kereskedelmet
nemzeti határok közé szorító bürokrácia mérséklése, amelynek következtében a
fogyasztók csak kisebb választékból és kevésbé versenyképes ajánlatok közül
választhatnak. A javaslat továbbá a jogi szabályozást úgy módosítja, hogy az
lefedje az olyan új technológiákat és értékesítési módszereket is, mint az
m-kereskedelem (mobiltelefonon keresztül történő kereskedelem) és az „ebay”
árverések. Az új javaslat egyértelműen előírja, hogy értékesítéskor világos
tájékoztatást kell nyújtani a fogyasztóvédelmi jogokról.

Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa szerint
„A háztartások szűk költségvetése és a polgároknak a vásárlóerővel kapcsolatos
aggodalmai miatt minden eddiginél fontosabb, hogy a fogyasztók
összehasonlíthassák az árakat, és ott vásárolhassanak, ahol a legjobb ár-érték
arányt találják. Az új szabályok nagyobb védelmet nyújtanak, és betöltik az
azokon a kulcsfontosságú területeken meglévő joghézagokat, amelyek aláássák a
fogyasztók bizalmát.”

Kuneva

Meglena Kuneva: „A fogyasztói jogok uniós szintű biztonsági hálózatára van szükség annak érdekében, hogy a fogyasztók biztonsággal válogathassanak kedvükre Európa-szerte”
Kép © European Communities, 1995-2006


Jelenlegi szabályok

Az uniós fogyasztóvédelem jelenlegi szabályai az alábbi négy
területre vonatkozó uniós irányelvekből állnak:

  • a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott
    tisztességtelen feltételekről szóló 93/13/EK
    irányelv
  • a fogyasztási cikkek adásvételének és a kapcsolódó
    jótállásnak egyes vonatkozásairól szóló 1999/44/EK
    irányelv
  • a távértékesítésről szóló 97/7/EK
    irányelv
  • az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések esetén a
    fogyasztók védelméről szóló 85/577/EK
    irányelv
    .

Ezek az irányelvek azonban csak minimumkövetelményeket
tartalmaznak, amelyek mellé a tagállamok az évek során egyre-másra kiegészítő
szabályokat hoztak mindenféle koordináció nélkül. Ennek eredményeképpen az
uniós fogyasztói szerződési jog jelen pillanatban egy 27 különböző szabálycsomagból
álló szerteágazó rendszer, amely különböző tájékoztatási kötelezettségekből,
eltérő hosszúságú – 7-től 15 napig terjedő – megfontolási időkből, valamint a
visszatérítésre és a javításra vonatkozó, igencsak különböző szabályokból áll.

 

Az új javaslat

A fogyasztói jogokról szóló irányelv hatálya alá a termék-
és szolgáltatásértékesítésre vonatkozó, az üzleti vállalkozások és a fogyasztók
közötti szerződések tartoznak. Az irányelv általában valamennyi
szerződéstípusra kiterjed, azaz az üzletben történő vásárlásra, a távértékesítésre
vagy az üzlethelyiségen kívüli vásárlásra. Főbb pontok:

  • A szerződéskötést megelőző tájékoztatás: Az irányelv
    valamennyi fogyasztói szerződés esetében egyértelmű tájékoztatási
    kötelezettségeket ír elő a kereskedők számára annak érdekében, hogy a
    fogyasztók tudatosan választhassanak; a rendelkezésre bocsátandó információk
    közé tartozik a termék főbb jellemzőinek leírása, a kereskedő neve és címe, az
    adót tartalmazó ár, az összes fuvardíj, szállítási-, vagy postaköltség;
  • Szállítási szabályok és a kockázat fogyasztóra történő
    átruházása
    (uniós szinten jelenleg nincs szabályozva): A kereskedőnek a
    szerződés aláírásától számított 30 naptári napon belül el kell szállítania a
    terméket a fogyasztónak. A termék esetleges megrongálódása vagy elvesztése
    esetén a kereskedő viseli a kockázatot és a költségeket addig, amíg a fogyasztó
    a terméket kézhez nem kapja. A legtöbb tagállamban új az a fogyasztói jog, hogy
    a szállítási késedelem vagy a szállítás elmulasztása esetén a fogyasztónak
    jogában áll a termék árának mielőbbi, de legkésőbb a szállítás napjától
    számított 7 napon belüli visszatérítése.
  • Megfontolási idő (távértékesítés, pl. internetes,
    mobiltelefonos, katalógusból történő vagy agresszív értésesítés): EU-szerte
    egységes, 14 napos megfontolási idő, amely alatt a fogyasztó meggondolhatja
    magát. Egy könnyen használható, kötelező elállási formanyomtatvány bevezetése.
  • Javítás, csere, garancia: A nagyobb biztonság
    érdekében a hibás terméket vásárolt valamennyi fogyasztó ugyanazokkal a
    jogorvoslati lehetőségekkel élhet (elsőként az áru kicserélése, ezt követően
    pedig árának csökkentése vagy a pénz visszatérítése).
  • Tisztességtelen szerződési feltételek: új fekete
    lista az egész EU-ban betiltott tisztességtelen szerződési feltételekről,
    valamint azon szerződési feltételek uniós szürke listája, amelyek
    tisztességtelennek minősülnek, amennyiben a kereskedő nem bizonyítja ennek
    ellenkezőjét.

 

A fogyasztók védelmét megerősítették az alábbi területeken
is:

  • Online árverések: az irányelv előírja, hogy az árverések,
    beleértve az elektronikus árveréseket is, esetében is be kell tartani a tájékoztatási
    kötelezettségeket;
  • Agresszív értékesítés: az üzlethelyiségeken kívül
    lebonyolított értékesítéssel az értékesítési szerződések kibővített fogalom meghatározása,
    valamint egyéb jogszabályi hézagok kiküszöbölése által.

 

A szerződéses jogokról szóló irányelv akkor lép hatályba, ha
az Európai Parlament és a Miniszterek Tanácsa keretében az EU-tagállamok
kormányai elfogadják azt.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás