• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Egyesül két minősítő óriás, a Rainforest Alliance és az UTZ

2017.09.18. /

A két fenntarthatóságot minősítő szervezet másban erős: a Rainforest Alliance ismert név a környezetvédelemben, az UTZ-nek kiterjedt kapcsolatrendszere van a kereskedelemben. A két szervezet 2019-től Rainforest Alliance néven él tovább.

Az 1980-as évek közepén, amikor a globális erdőpusztítás soha nem látott méreteket ért el, egy fiatalokból álló csapat Manhattanben elhatározta, ideje megmenteni a világ trópusi erdőit. Három évtized alatt az általuk életre hozott csoport, a Rainforest Alliance 78 országban jelen lévő nemzetközi szervezetté nőtte ki magát, amely a világ legsérülékenyebb természeti területein védi az erdőket és segít a gazdáknak a fenntartható mezőgazdálkodásban. 

Az Atlanti-óceán túlpartján, Hollandiában egy másik civil szerveződés, az UTZ is azzal a céllal jött létre, hogy világszerte úgy javítson a gazdálkodók életkörülményein, hogy közben a környezetvédelmi szempontok is érvényesüljenek. Az UTZ Certified, bár követelményei gyengébbek a Fairtrade-énél, mára jelentős változást ér el a világ kakaó-, kávé- és tea-termesztésében. Védjegyük 130 országban mintegy 13 ezer árucikken jelzik a fenntartható termesztésből származó alapanyagot.

A Rainforest Alliance és az UTZ nagyon hasonló küldetéssel jött létre, az utóbbi azonban csak mezőgazdasági termékeket minősít, míg a Rainforest Alliance minősítési rendszere kiterjed az erdőgazdálkodásra és a turizmusra is.

A két szervezet az elmúlt évek során együttesen több mint 2 millió termelőnek tartott képzést, és több mint 43 millió hektárnyi területet vont fenntartható mezőgazdasági termelés alá.

Sok a kritika

Gyakori kritika ugyanakkor a Rainforest Alliance és az UTZ minősítéssel kapcsolatban, hogy

  • bár a minősítés miatt némiképp magasabb árra számíthatnak – így kiszolgáltatottak a világpiaci ármozgásoknak.

  • A környezet védelme követelmény, de ugyanazon szerek használatát engedi, mint amit az amerikai és európai termelők is használnak, noha ennél jóval szigorúbb követelmények is léteznek (pl. ökológia termelés).

  • A munkások bérezésével kapcsolatos követelmények a nemzeti szabályozásokhoz igazodnak, noha a legtöbb országban a törvényes minimálbérek is rendkívül alacsonyak.

Az sem tett jót a Rainforest Alliance hírnevének, amikor 2015-ben a BBC olyan indiai ültetvényeken tárt föl embertelen életkörülményeket, ahol a Rainforest által minősített teát termesztenek.

 


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!


Egyszerűbb lesz a felvásárlók helyzete

Az egyesüléssel az alapanyagokat felvásárló cégeknek egyszerűbbé válhat a fenntarthatóságot minősítéső folyamat, de várhatóan annak a 182 ezer kávé-, kakaó- és tea-termesztőnek is könnyebb lesz a dolga, akik eddig mindkét szervezetnél minősíttették terményüket.

Bár a megállapodás szerint a Rainforest Alliance név marad fenn, az új szervezet élére az UTZ korábbi igazgatója, Han de Groot áll majd, Nigel Sizer, a Rainforest Alliance jelenlegi vezetője programvezetőként folytatja munkáját a szervezetnél.

A Fairtrade ügyvezető igazgatója, Dario Soto-Abril örömét fejezte ki, és mindkét félnek gratulált a lépéshez hangsúlyozva, szervezetének továbbra is érdeke és célja, hogy együttműködjenek.

 

Legfőbb ideje volt

Nagyon is időszerű volt ez a lépés például a kávépiac szempontjából, ahol az elmúlt három évben óriási tőkeösszevonásoknak, cég-felvásárlásoknak lehettünk tanúi a termelői és a nagykereskedői szektorban egyaránt – mutat rá a dailycoffeenews oldalán Kraig Kraft kávéra és kakaóra szakosodott agrárökológus. A kicsiket felvásárolják a nagyok, s ennek eredménye, hogy a globális kávékereskedelem harmadát mára két cég uralja: a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata, a Nestlé és a JAB (többek közt a Jacobs Douwe Egberts, a Zagliani és az Espresso House márkák többségi tulajdonosa). Ma kevesebb, viszont jóval nagyobb cég vásárolja fel a minősített kávét, ami azt jelenti, hogy a kevesebb vásárlóért nagyobb a konkurenciaharc a piacon.

A másik új jelenség, hogy a felvásárlók – pörkölők, importőrök, exportőrök – sorra állnak elő saját fenntarthatósági védjegyükkel, és kerülik ki ezzel a független minősítőket. Ráadásul, sorra jönnek létre a különböző érintetteket összefogó platformok, mint amilyen a Sustainable Coffee Challenge, a Global Coffee Platform vagy az IDB SAFE Platformja. Ezek mellett a termelésben és értékesítésben résztvevő feleket közvetlenebbül összefogó új kezdeményezések mellett a hagyományos minősítési formák lépéshátrányba kerültek.

A Rainforest Alliance-UTZ egyesülés válasz lehet arra a sajnálatos politikai szemléletváltásra is, amelyet az Amerikai Egyesült Államok képvisel a globális klímaváltozással és általában véve a fenntarthatósággal kapcsolatban – mutat rá Kraft. Az új giga-szervezetnek hatalmas feladata lehet abban, hogy a politika helyett a civilek és a cégek játszanak vezető szerepet a fenntartható termelés előretörésében.

Reménykedhetünk benne, hogy az új szervezet kiküszöböli elődjei korábbi hiányosságait. Az egyesülés részleteit, például, hogy mik lesznek az új minősítő rendszer követelményei, egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

 


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!


      



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében