• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Egészséges? táplálkozás – Táplálék-kiegészítők

2008.06.05. /
Nap mint nap félrevezető információk tömkelege talál meg minket az egészséges táplálkozással kapcsolatban.

Az újságok életmód rovatai rendszeresen tájékoztatják az olvasót, mi számít éppen egészségesnek, mely élelmiszerek kerülendők. Egyre több ember szed táplálék-kiegészítőket, bár viszonylag keveset tudunk ezen gyakran csodaszernek tartott készítmények valódi hatásairól.

 

D-vitamin

Táplálék-kiegészítők már évtizedekkel ezelőtt is léteztek. Az egyik legelterjedtebb talán a csukamájolaj. Magas D-vitamin tartama miatt az angolkór megelőzésére adják gyerekeknek. Az angolkórban (rachitis, osteomalacia) a D-vitaminhiány okozta alacsony kalciumszint hatására megváltozik a csontok szerkezete, ami azok görbülését, fokozott törékenységét eredményezi. Mivel csak kevés D-vitamin tartalmú élelmiszert ismerünk (tengeri halak, halolajok, máj, tojássárgája), első közelítésben indokoltnak tűnhet táplálék-kiegészítőkkel biztosítani a napi D-vitamin szükségletet.

A D-vitamin másik, kevésbé ismert forrása maga az emberi szervezet. Előanyaga a bőrben keletkezik koleszterinből UV sugárzás hatására. Az előanyagból aztán a májban alakul ki a biológiailag hatásos forma. A szükséges napi D-vitamin mennyiség pótlására, a D-vitamin raktárak feltöltésére elegendő, ha napi 10-15 percet éri napfény a bőrt kis felületen (arc, kezek).

Megemelkedett D-vitamin igény (várandós, illetve szoptató nők, csecsemők), vagy ha nincs mód a szükséges napfénymennyiség biztosítására (idősek, ágyhoz kötött betegek) indokolttá tehetik a külső pótlást. A legfrissebb kutatási eredmények szerint ugyanis azok körében, akik nem jutnak elegendő UV-B sugárzáshoz, jóval magasabb a halálozási arány. Hasonló összefüggés figyelhető meg a bél- és prosztatarákos megbetegedések száma, és a tartósan alacsony D-vitaminszint között. Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy az erős napsugárzás jelentősen megnöveli a bőrrákos megbetegedések kialakulásának valószínűségét.

 

Folsav

A várandóssággal kapcsolatosan ajánlott táplálék kiegészítő a folsav is, a terhesség első nyolc hetében ugyanis bizonyítottan csökkenti a magzati idegcső-záródási rendellenességek valószínűségét. Szedése (napi 400 μg) a többi táplálék-kiegészítővel ellentétben kielégítő napi folsav-bevitel mellett is ajánlott. Mivel világszerte magas a nem tervezett fogantatások aránya, és a terhesség késői észlelése (2 hónap) után már nem jön létre a szükséges védelem, ezért egyes országokban (pl. USA) a lisztet folsavval dúsítják.

 

A-vitamin

A Föld egész lakosságát tekintve, az A-vitaminhiány egyike a jelentősebb halálozási okoknak, és becslések szerint a gyermekvakságok 10%-a is erre vezethető vissza. A probléma leginkább a fejlődő országokat érinti, világszerte 250 millió gyerek szervezete nem jut elegendő mennyiségű A-vitaminhoz.

 

Káros?

A fejlett országokban eközben egyre többet hallani a táplálék-kiegészítők káros hatásairól. Számos cég reklámoz különféle vitamin-kombinációkat (A, B, E-vitamin és béta karotin), mondván ezek késleltetik az öregedést, csökkentik a rák, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának valószínűségét. A készítmények pozitív hatásait azonban eddig még nem sikerült hitelt érdemlően bizonyítani, sőt több kísérlet is olyan eredményt hozott, mely szerint a táplálék-kiegészítők növelték a vizsgált megbetegedések kialakulásának valószínűségét.

Két hosszú távú, nagy esetszámmal dolgozó vizsgálat a béta karotin és az A-vitamin tüdőrák-ellenes hatását próbálta igazolni. Az eredmények azonban egyértelműen azt bizonyították, hogy a táplálék-kiegészítőket szedő résztvevők körében nőtt a tüdőrák kialakulásának valószínűsége, szemben azokkal, akik placebót kaptak. A kutatási eredmények fényében a World Cancer Research Fund nevű rákkutatási szervezet azt tanácsolja, hogy táplálék-kiegészítők helyett inkább természetes forrásokból (sárgarépa, sütőtök, spenót, vaj, tojássárgája, sárgabarack.) biztosítsuk a szervezet A-vitamin szükségletét.

Számos nagyszabású kísérletben vizsgálták az antioxidánsok (C- és E-vitamin, ill. béta karotin) hatását a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulására. E témában az egyik legnagyobb, húszezer fős, öt évig tartó angliai kísérlet résztvevői antioxidánsokat, placebót, vagy egy, a koleszterinszintet csökkentő készítményt kaptak. A vizsgálat nem várt eredményeket hozott: az antioxidáns készítmények nem jelentettek védelmet.

Bár egy-egy kiemelt vizsgálat vagy tanulmány alapján aligha lehet általános érvényű megállapításokat tenni, a több kísérlet eredményeit összegző, összehasonlító meta-elemzés azt mutatja, hogy a táplálék-kiegészítők formájában szedett A és E-vitamin, valamint a béta karotin szignifikánsan növelik a halál kockázatát.

 

Végignézve számos kutatáson, elmondható, hogy a táplálék-kiegészítők formájában megvásárolható A-, D-, E-vitaminok és a béta karotin valójában semmilyen kedvező hatással nem rendelkezik a fejlett országok felnőtt lakosságára. Ez a megállapítás hangsúlyozottan nem vonatkozik a természetes formában elfogyasztott vitaminokra, hisz a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás egyik legfontosabb pillére egészségünk védelmének.

 

Készült Prof. Tom Sanders (King's College London) Making Sense of Diet and Health - from supplements to superfoods című előadása alapján.

Kép [cc] Acid Zebra, dirk1812


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében