fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Édes-keserű tények a cukorról

Az évi 175 millió tonna cukor előállításának a legfőbb alapanyaga a cukornád, amelyet a cukorrépa követ a második helyen. A cukornád jelentős részét a fejlődő térségek gazdálkodói termesztik. Tények, érdekességek, amit nem gondoltál volna a cukorról.

A Fairtrade mozgalom tevékenysége arra irányul, hogy a gazdálkodók arányosan részesüljenek az évi 47 milliárd dolláros forgalmat bonyolító cukorexport bevételeiből. Az általuk termesztett cukornádból előállított cukor csokoládé, jégkrém, keksz vagy rum formájában kerül a boltok polcaira.

Tények a Fairtrade cukorról

•         62.700 cukornádtermesztő tagja a jelenleg 99 Fairtrade elven működő termelőszövetkezetnek.

•         A legnagyobb mennyiségű Fairtrade cukrot Fidzsi, Belize, Paraguay, Mauritius és Jamaica farmerei állítják elő, de Malawiban, Mozambikban és Szváziföldön is találhatók Fairtrade ültetvények. Összesen 19 országban termesztenek cukornádat Fairtrade elveken működő gazdaságokban.

•         2013-14-ben a 219.700 tonna eladott Fairtrade cukor 10.2 millió euró Fairtrade prémium bevételt eredményezett. Ennek az összegnek több mint a felét a termelőszövetkezetek működtetésére és fejlesztésére fordították, míg a negyede közvetlenül a farmerekhez került.

•         A Fairtrade gazdálkodók 23%-ban organikus, 77%-ban nem organikus cukornádat termesztenek.


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!


A Fairtrade hatása a kistermelőkre

A termelők tonnánként 60 dollárt kapnak Fairtrade prémiumként, míg az organikus cukorért tonnánként 80 dollár prémiumot, az eladási áron felüli juttatásként. A termelőszövetkezetek ezt az összeget környezetvédelmi és a termelékenységet ösztönző fejlesztésekre, közösségi programok finanszírozására fordítják, valamint közvetlen támogatásokat juttatnak a tagoknak.

A cukornád esetében – a többi Fairtrade termékkel ellentétben – nincs meghatározott Fairtrade minimum ár, mivel a cukorpiac árképzése rendkívül bonyolult folyamat.

A farmereket tömörítő legtöbb szervezet a cukormalmok bevételeiből is arányosan részül. A Fairtrade minősítés során rendszeresen felülvizsgálják az árképzési módszereket, és egyeztetnek a cukorgyártás folyamatában résztvevőkkel.

A Fairtrade módon történő termesztés érdekében a farmerek támogatást és szakmai iránymutatást kapnak, hogy csökkenthessék az előállítási költségeiket, növeljék a bevételeiket és előrelátóbban tervezzenek.

Keresd a logót! 

Az utóbbi években jelentősen nőtt az előállított Fairtrade minősítésű cukor mennyisége. Ennek ellenére a kis területen gazdálkodó cukornádtermesztők továbbra is számos kihívással küzdenek és sokkal több Fairtrade cukrot tudnának eladni, ha könnyeben eljutnának a termékeik a világpiacra.

Ezért indították el a Fairtrade Sourcing programot 2014-ben, amelynek segítségével a cukornádtermesztők új csatornán keresztül tudják értékesíteni a Fairtrade termékeiket a fenntartható forrásokat előnyben részesítő élelmiszer-ipari és cukrászati cégeknek.

A Fairtrade Sourcing Programjai abban segítik a nagyvállalatokat, élelmiszer-áruházakat és kisebb élelmiszeripari vállalkozásokat, hogy ne csupán Fairtrade kakaót vagy cukrot áruljanak, hanem saját termékeik gyártásakor is Fairtrade alapanyagokat használjanak. 

Vásárlóként a gyakorlatban mindez számunkra azt jelenti, hogy ha például a fenti Fairtrade Sugar Programm logót látjuk egy édességen, akkor az bár nem teljes egészében Fairtrade termék (az akkor lehetne, ha a termék összes, Fairtrade módon is elérhető alapanyaga Fairtrade lenne), de a hozzá felhasznált cukor viszont Fairtrade minősítésű.

 

A kistermelők kihívásai

A cukor világpiaci ára nagyon gyorsan változik, ez nagy kihívások elé állítja a kistermelőket, akik magas bekerülési költséggel dolgoznak. A gazdálkodók többnyire fejletlen infrastruktúrával rendelkező területeken élnek, ez hátráltatja a regionális terjeszkedést és megnehezíti a piacra jutást.

Nagyon eltérő körülmények között termesztik a cukor alapanyagául szolgáló cukornádat és a cukorrépát. Míg az utóbbi más növényekkel együtt nő, addig a cukornád egy adott területen kizárólag egyedüli növényként termeszthető. A cukornád-termesztés számos fejlődő országban a legfontosabb bevételi forrást jeleni.

A nagy mennyiségű cukrot exportáló Brazília, Thaiföld vagy Mexikó a nagyüzemi cukornádtermesztést támogatja. Ez a gyakorlat lenyomja a világpiaci árakat és hátrányosan érinti a kistermelőket. A Fairtrade program résztvevői a kistermelők érdekeit képviselik, és EU-n kívüli új piaci lehetőségeket térképeznek fel.

Tények a cukorról

•         A nádcukor a legfontosabb bevételi forrás Afrika, a Karib-tengeri és a Csendes-óceáni térség szegényebb régióiban. Jamaicában a cukorfeldolgozó-ipar a második legnagyobb foglalkoztató.

•         A cukornád a bambuszhoz hasonló, 6 méteres magasságot is elérő trópusi növény. 12-18 hónappal az ültetés után már betakarítható.

•         A cukornádat kézzel aratják és cukormalomba szállítják, ahol a szárat összetörik, felaprítják és kivonják belőle a nedveségtartalmat, amiből a nyers cukor készül.

•         A kipréselt cukornád, a melasz és az etanol a nádcukor-gyártás melléktermékei. Széles körben felhasználhatók műanyag termékek és bioüzemanyag előállításához, valamint áramtermelésre. Az így előállított elektromos energiát gyakran használják a cukormalmok működtetéséhez.

 

Forrás: International Fairtrade

Kép: pixabay.com

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal, vagy fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!


 

         Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  

 

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás