fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

E-kereskedelem és nehézségei az új EU államokban

Hitelkártyák és megfelelő fogyasztóvédelem híján az új EU tagállamokban korlátozottak az e-kereskedelem lehetőségei. A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Szervezet és az Európai Fogyasztók Szervezete kutatásának eredményei.

Míg a jómódú nyugat-európai fogyasztók egyre többet használják vásárlásra az internetet – az élelmiszertől a repülőjegyig mindent megvehetnek – az új EU tagállamok 75 millió fogyasztójának sokkal kevesebb lehetősége van az online vásárlásra.
A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Szervezet (Consumers International, CI) és az Európai Fogyasztók Szervezete (European Consumers’ Organisation, BEUC) által nemrégiben végzett kutatásból kiderült, hogy az internet-használat korlátozott és az e-kereskedelem még gyermekcipőben jár részben azért, mert csak kevés fogyasztónak van hitelkártyája.
A tíz most csatlakozott országban a CI és a BEUC tagszervezeteinél folytatott kutatás rámutat, hogy:
* Az internet-hozzáférés sok országban limitált, és inkább a munkahelyen, mint otthon jellemző. Magyarországon és Szlovéniában a hozzáférési arány 15 és 30 százalék, a legtöbb országban sokkal alacsonyabb a ráta. Még Ciprusnak és Máltának van jó internet-kapcsolata.
* A helyi e-kereskedelmet a kis piacok és nyelvi hozzáférhetőség korlátozza. Az e-kereskedelem jelentős hányadát a térségen kívüli vállalatok generálták.
* Az e-kereskedelmet nagyban korlátozza a tény, hogy kevés fogyasztónak van hitelkártyája, és enélkül nehéz az interneten vásárolni. A lengyeleknek például mindössze 3 százaléka rendelkezik hitelkártyával. Szlovéniában egyre nő az interetes vásárlás iránti érdeklődés, legtöbben helyi weboldalakról rendelnek, és kiszállításkor fizetnek.
* A fiatalabb képzett emberek a legfőbb internethasználók. Litvániában egyre többen használják az internetet e-bankingre vagy – sorbaállás helyett – közüzemi költségek kifizetésére
* A telekom szektor gyorsan fejlődött. A mobilszolgáltatók a fogyasztók előnyére váltak: erősödött a verseny és csökkentek az árak. A mobiltelefon-használók a többi EU fogyasztóhoz hasonló problémákkal küzdenek, mint az árak összehasonlításának nehézsége, megfelelő információk hiánya, bonyolult és homályos szerződések.

Anna Fielder, a CI Fejlett és Átmeneti Gazdaságok Irodájának vezetője elmondta: „Bár az e-kereskedelem limitált az új EU államokban, jó látni, hogy sok országban történnek erőfeszítések a fogyasztóvédelem e területre való kiterjesztésére. Erre nagy szükség is van. Például Magyarországon kevés e-kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói panasz érkezik – valószínűleg azért, mert nincs lehetőség a jogorvoslatra, ha valami balul üt ki. Az e-kereskedelemre vonatkozó EU szabályozás segítségére lesz az egyre növekvő számú internetező fogyasztóknak.”

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás