• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

E-kereskedelem és nehézségei az új EU államokban

2004.06.24. /
Hitelkártyák és megfelelő fogyasztóvédelem híján az új EU tagállamokban korlátozottak az e-kereskedelem lehetőségei. A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Szervezet és az Európai Fogyasztók Szervezete kutatásának eredményei.

Míg a jómódú nyugat-európai fogyasztók egyre többet használják vásárlásra az internetet – az élelmiszertől a repülőjegyig mindent megvehetnek – az új EU tagállamok 75 millió fogyasztójának sokkal kevesebb lehetősége van az online vásárlásra.
A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Szervezet (Consumers International, CI) és az Európai Fogyasztók Szervezete (European Consumers' Organisation, BEUC) által nemrégiben végzett kutatásból kiderült, hogy az internet-használat korlátozott és az e-kereskedelem még gyermekcipőben jár részben azért, mert csak kevés fogyasztónak van hitelkártyája.
A tíz most csatlakozott országban a CI és a BEUC tagszervezeteinél folytatott kutatás rámutat, hogy:
* Az internet-hozzáférés sok országban limitált, és inkább a munkahelyen, mint otthon jellemző. Magyarországon és Szlovéniában a hozzáférési arány 15 és 30 százalék, a legtöbb országban sokkal alacsonyabb a ráta. Még Ciprusnak és Máltának van jó internet-kapcsolata.
* A helyi e-kereskedelmet a kis piacok és nyelvi hozzáférhetőség korlátozza. Az e-kereskedelem jelentős hányadát a térségen kívüli vállalatok generálták.
* Az e-kereskedelmet nagyban korlátozza a tény, hogy kevés fogyasztónak van hitelkártyája, és enélkül nehéz az interneten vásárolni. A lengyeleknek például mindössze 3 százaléka rendelkezik hitelkártyával. Szlovéniában egyre nő az interetes vásárlás iránti érdeklődés, legtöbben helyi weboldalakról rendelnek, és kiszállításkor fizetnek.
* A fiatalabb képzett emberek a legfőbb internethasználók. Litvániában egyre többen használják az internetet e-bankingre vagy – sorbaállás helyett – közüzemi költségek kifizetésére
* A telekom szektor gyorsan fejlődött. A mobilszolgáltatók a fogyasztók előnyére váltak: erősödött a verseny és csökkentek az árak. A mobiltelefon-használók a többi EU fogyasztóhoz hasonló problémákkal küzdenek, mint az árak összehasonlításának nehézsége, megfelelő információk hiánya, bonyolult és homályos szerződések.

Anna Fielder, a CI Fejlett és Átmeneti Gazdaságok Irodájának vezetője elmondta: „Bár az e-kereskedelem limitált az új EU államokban, jó látni, hogy sok országban történnek erőfeszítések a fogyasztóvédelem e területre való kiterjesztésére. Erre nagy szükség is van. Például Magyarországon kevés e-kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói panasz érkezik – valószínűleg azért, mert nincs lehetőség a jogorvoslatra, ha valami balul üt ki. Az e-kereskedelemre vonatkozó EU szabályozás segítségére lesz az egyre növekvő számú internetező fogyasztóknak.”

Új hozzászólás