fbpx

| Gulyás Emese

Danone bojkott

Hiába az egyik legemlékezetesebb újkori bojkott, a politikusi ráhatás. Mégis megy a Győri keksz. Hogy volt?!

Az utóbbi hetekben arról cikkeznek az újságok, hogy csomagol a Danone, megy a Győri Kekszgyár. Többen felvetették az újabb bojkott lehetőségét. A bojkott valóban hatékony érdekérvényesítési eszköz, ha van lehetőség a változtatásra.

A 2001-es bojkott óta eltelt években a Danone fokozatosan telepítette ki kekszgyártását Magyarországról. Ha megnézzük, több Győriként futó termék külföldön (pl. a Győri Édes, vagy a Jó reggelt! termékcsalád Csehországban, míg a Kismackó Franciaországban) készül. A fő gyártókapacitást pedig Székesfehérvárra telepítették át. Idővel kiderült, a győri üzemet valóban leépítik, a gyártást azonban nem külföldre, hanem Székesfehérvárra telepítik.

Mielőtt bojkottba kezdenénk, győződjünk meg arról, hogy ami ellen szót emelünk, az valóban úgy van-e! Mindenesetre érdemes feleleveníteni, miért volt a 2001-es Danone-bojkott sikeres.

Sikeres a bojkott, ha minél többen csatlakoznak hozzá, hatékony, ha eléri a célját. Mint láttuk, a 2001-es Danone bojkottja nem volt hatékony, viszont számos eleme van, amely jó példa lehet sikeres bojkottok szervezéséhez. Reméljük, a Rába szennyezése miatt indított osztrák termékek bojkottjának sikeréhez is hozzájárul az esettanulmány.

 

A kezdet

A Danone vezérigazgatója, körülbelül fél évvel a Győri Kekszgyár felvásárlása után 2001 márciusában bejelentette a vállalat – a Danone több más, európai, méghozzá többségében francia üzemével egy időben történő – bezárását. A bejelentés heves indulatokat váltott ki a patrióta érzelmű fogyasztókból, majd nem sokkal a bejelentés után egy titokzatos szerzőpár, Viktor és Janó aláírásával keringett a következő e-mail az internetezők körében: „Kedves Mindenki! A Danone bezárja a Győri Keksz- és Ostyagyárat. Elismerték, hogy »csak« piacszerzés volt a céljuk. A gyár magyarországi piaci részesedése 60 %-os volt. Neve az egyik legismertebb cégnév Magyarországon. Bezárása azonban számunkra már többet jelent a közgazdasági értelemben vett veszteségeknél, ugyanis a jövőben már nem élvezhetjük a Balaton szeletet, a Vaníliás karikát, vagy a Pilóta kekszet. Mi elhatároztuk, hogy nem fogunk danone terméket vásárolni. Ezt ti is fontoljatok meg! Üdv: Viktor, Jano U.i. Egy dolgot kihagytak a számításból a franciák: a piac válaszát, ami reméljük nem késik. Küldjetek el a lehető legtöbb helyre ezt a levelet. Nehezítsük meg egy kissé a dolgukat.”

Ezzel egy időben több internetes portál fórumában is megjelent a bojkott-felhívás. Az egyik leglátogatottabb híroldal, az index.hu fórum rovatában „Győri Keksz: Bojkottálom a Danone-t” címmel nyitottak topikot, április elején. SMS-ben is terjedt a hír.

 

Neves támogatók

A Danone-ügyben szinte mindenki részt vett. A bojkott sikeréhez minden bizonnyal hozzájárult, hogy több neves személyiség (elsősorban politikusok) csatlakozott a bojkotthoz, illetve nyilatkozott az ügyben. Balogh József, Győr ellenzéki polgármestere például arra kérte a győrieket és az ország lakosságát, valamint a közintézményeket, hogy ne vásároljanak Danone termékeket, amíg a vállalat vezetősége nem vonja vissza a gyár bezárására vonatkozó döntését. Matolcsy György, a kormány gazdasági minisztere úgy nyilatkozott, hogy „Nem fogjuk tűrni, hogy egy nagy múltú, több mint százéves gyárat bezárjanak; arra törekszünk, hogy megvédjük munkakultúráját és azokat a tradicionális termékeket, melyeket a lakosság megszeretett”.

Sőt, a Gazdasági Minisztériumban tényfeltáró munkacsoportot hoztak létre az ügy kivizsgálására a Gazdasági Versenyhivatal, a szakszervezet és nemzetközi nagyvállalatokat tömörítő Joint Venture Szövetség képviselőinek részvételével. A szakszervezet amellett, hogy a tárgyalásos megoldás híve volt, április végén tüntetést szervezett, csakúgy, mint a kormányzaton lévő Fidesz ifjúsági tagozata, a Fidelitas. Az ügyben több kormánypárti és ellenzéki politikus is felszólalt a parlamentben.

 

Újabb támogatók: civil szervezetek

Bár a bojkottot ugyan eredetileg nem civil szervezet, hanem néhány „civil személy” kezdeményezte, és az interneten valamint a sajtón keresztül vált ismertté, az akciót társadalmi mozgalmak is támogatták. A magyar környezetvédő mozgalom legfőbb egyeztetési fóruma, a Környezet- és Természetvédő Társadalmi Szervezetek Országos Találkozója résztvevői például elsöprő többségi támogatással állásfoglalást fogalmaztak meg, amelyben szolidaritásukról és támogatásukról, valamint aktív közreműködésükről biztosították a bojkott szervezőit, illetve megállapodtak egy munkacsoport alakításában „a további hasonló esetek megelőzése, a hatékonyabb mozgalmi koordináció és a sokoldalú fellépés érdekében”.

A győri székhelyű Reflex Környezetvédő Egyesület beadvánnyal fordult a Gazdasági Versenyhivatalhoz, melyben megtámadta a GVH döntését a Győri Keksz felvásárlásának engedélyezéséről, illetve a Danone versenyhivatali határozatban foglalt hosszú távú fejlesztési és piackiépítési vállalásait firtatta. A beadványt a hivatal elutasította, nem vizsgálta ki.

 

Eredmény?

A gyár sorsáról végül is 2001 októberében döntöttek. A civilek kezdeményezése átmeneti sikerrel járt: nem zárták be a gyárat, igaz, leépítésre, átszervezésre azért sor került, és mára az eredetileg „Győri” termékek többségét külföldön gyártják. A döntés után több sajtó-összefoglaló is megjelent a témában, amelyek azt firtatták, vajon mekkora szerepe volt a döntésben a Danone-ra nehezedő gazdasági nyomásnak. Egyes források szerint 50 millió frankkal csökkent a vállalat forgalma, más források 10%-ot említenek.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás