fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Cumisüveg és marketing?

A magyar szülők túl korán és túl gyakran adnak 6-12 hónap közötti csecsemőjüknek tejtermékeket, sőt az ajánlások ellenére egy éves kor előtt is cukrozott tejdesszerttel etetik gyermeküket. Van aki a tápszert ajánlja ezek helyett, van aki inkább anyatejet.

A Magyar Gyermekorvosok Társasága (MGYT)
Cumisüveg és tudomány néven idén indított felvilágosító kampányt. A
kampányt megelőző 6-12 hónapos csecsemők édesanyja körében tavasszal készített
reprezentatív kutatás azt kutatta, hogy az anyukák tisztában vannak-e azzal,
miként járulhatnak hozzá gyermekük helyes táplálásához. A felmérés szerint a 9
hónaposnál fiatalabb csecsemők 48%-a már rendszeresen kap tejterméket, például
joghurtot, túrót, sajtot vagy kefirt. A 6-7 hónapos babák 21%-a kap natúr
joghurtot és 24%-a sajtot, holott a natúr tejtermékeket 7 hónapos kortól szabad
bevezetni. 7-9 hónapos korban csak nagyon kis mennyiségben adhatók tejtermékek,
például egy kiskanál natúr joghurt a főzelékhez. A tehéntej és a sajt ebben a
korban kerülendő. Önálló ételként csak később, tízhónapos kortól javasolt. (A csecsemők helyes táplálásáról
lásd korábbi cikksorozatunkat >>>
)

A MGYT pozitívumként értékeli, hogy elmúlt években javult a szoptatás helyzete,
s hogy egyre több édesanya dönt úgy, gyermekét szoptatni, féléves koráig csak
anyatejjel táplálni szeretné. Ám, hangsúlyozza a társaság, az édesanyák fele úgy
véli, hogy amikor már nem áll rendelkezésre elegendő anyatej, ezt
tejtermékekkel pótolhatja. A túl korán elkezdett tehéntejes táplálás pedig a
csecsemőknél asztmatikus légúti tüneteket, hasmenést, fehérjeallergiát, ekcémát
okozhat, továbbá előidézhet felnőttkorban kialakuló betegségeket, például szív-
és érrendszeri problémákat is. Ezért az MGYT azt ajánlja, fogyasszanak ehelyett
inkább tápszert.

A Cumisüveg és tudomány kampányról azonban alaposan
lehúzza a keresztvizet a Tejmentes
élet
szerzője. Cikkeiben (itt
és itt)
rámutat: a kampány mögött egy tápszerkereskedelmi cég áll, s az fondorlatos
módon alkalmas arra is, hogy aláássa sok olyan anyuka önbizalmát, aki egyébként
rendben tudná gyermekét szoptatni, továbbá, hogy a kampány állításai nincsenek
teljesen összhangban az olyan nemzetközi szervezetek ajánlásaival, mint a WHO
vagy az UNICEF.

A La Leche Liga Magyarország
és A „Szoptatásért” Magyar Egyesület
közös nyilatkozatban
foglalt állást a MGYT kampányával kapcsolatban. Ebben egyetértésükről adnak
hangot azt illetően, hogy a csecsemők egyéves korukig ne kapjanak tehéntejet, s
hogy ezt megfelelően tudatosítsák a szülők körében, ugyanakkor úgy látják, „a
csecsemők és a családok érdekeit jobban szolgálná a szoptatás népszerűsítése,
mint a követő tápszerek használatára buzdító kampány.”

 

Híralap: MTI

Képalap [cc] all in green

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás