• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Csapvíz dizájnpalackból

2010.07.21. /

A brit We Want Tap csapvíz népszerűsítő kezdeményezés célja, hogy „trendivé” tegye a csapvízfogyasztást, és felhívja a figyelmet az ásványvízfogyasztás környezetterhelő hatására.

„Ne igyál gyanús csapvizet, hanem vegyél a boltban palackozott ásvány- vagy ivóvizet!” A nyugati világ bizalmatlansága a csapvízzel szemben a 20. század második felének egyik legkomolyabb marketinges sikere. De vásárlóként valóban tudjuk-e, mivel okozunk több kárt magunknak és környezetünknek? Tisztában vagyunk-e lehetőségeinkkel, és ismerjük-e a következményeket?

A We Want Tap nevű brit etikus vállalkozás csapvízkampányával ilyen kérdésekre keresi a választ. A javaslat látszólag egyszerű: piacra dobtak egy szép, tartós, környezetbarát terméket, és azt üzenik, hogy a palackozott víz helyett vásároljunk Tap (Csap) palackokat, töltsük meg csapvízzel, vigyük magunkkal, vagy tegyük a hűtőbe.

A kezdeményezés persze ennél összetettebb, ahogy a probléma is. A palack egy könnyen felfogható üzenethordozó, amelyen keresztül megérthetjük a biztonságos ivóvízkészletek csökkenésével és a környezet károsításával kapcsolatos problémákat. A projekt célja a szemléletváltás: fel akarják hívni a figyelmet az egyéni és helyi megoldások fontosságára. Arra, hogy jobb lenne a bolygónak, ha vízkitermelés, palackozás és szállítás helyett a helyi ivóvíz minőségén és hozzáférhetőségén javítanánk.

A csapvíz ugyanis akkor is gazdaságosabb, mint a palackozott bolti vizek, ha komoly szűrő- és tisztítómegoldások szükségesek. Megfelelő minőségű ivóvízzel csökkenthető a műanyagpalack okozta környezetszennyezés, ami közvetlenül is hozzájárul a föld vízkészletének romlásához.

A kulcs az információ és a tudás. A projekt felhívja a figyelmet a csapvízben rejlő lehetőségekre, az átgondolatlan fogyasztás veszélyeire, s ehhez kapaszkodónak egy tárgyat, egy kampányt és rengeteg információt kínál.

A We Want Tap mégis több jól működő információs rendszernél: az eladott termékekből befolyó bevétel hetven százalékát azon területek környezeti fejlesztésére fordítják, amelyek nem vagy csak nagyon korlátozott mennyiségben rendelkeznek biztonságos ivóvízzel. A cél a globális gondolkodás és a lokális megoldások összekapcsolása. Szeretnék, ha néhány év múlva a csapból is ez folyna.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 17. számában.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében