• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Bojkott az állatkísérletek ellen

2009.05.20. /
Bojkott indult a Herbal Essences hajápoló termékek ellen, amiért előállításuk során a gyártó állatkísérleteket hajt végre. A tesztek az állatokra nézve fájdalmasak és halálosak. A bojkotthoz csak Nagy-Britanniában mintegy negyedmillióan csatlakoztak.

Az Uncaged brit állatvédő szervezet bojkottot indított a Herbal Essences ellen, amely Magyarországon is az egyik legismertebb hajápoló márka. A Hurtful Essences (fájdalmas esszenciák) nevű kampány célja felhívni a vásárlók figyelmét arra, hogy a hajsampon valamint egyéb tisztálkodó és kozmetikai szerek előállítása milyen fájdalmas állatkísérletekkel jár. A kísérletek célja, hogy teszteljék mennyire biztonságosak a termékek.

A gyakorlatban ez úgy zajlik, hogy dobozba zárt vemhes patkányokat két héten keresztül etetik a vizsgálni kívánt kémiai anyaggal, jelen esetben a butylparabennel. [A parabéneket (methyl-, ethyl-, propyl-, buthylparaben) számos kozmetikai termékben használják konzerválószerként. Az Uncaged érveivel ellentétben, még mindig kritikus anyagnak számítanak, ugyanis gyakran okoznak allergiát. Ennek ellenére a Tudatos Vásárlók Egyesülete nem tartja etikusnak és célravezetőnek, hogy ezeket az anyagokat élő állatokon teszteljék, ezzel értelmetlen szenvedést okozva nekik. Szerk.] A kérdéses anyagból olyan mennyiséget fogyasztatnak el a patkányokkal, amely több százszorosa annak, mint amennyi a termék használata során legnagyobb dózisban az ember szervezetébe kerülhet. A tesztelés során sok állatot éppen esedékes ellése előtt ér a fájdalmas halál. A tesztelés során eddig mintegy száz felnőtt egyed és 1200 kölyökállat pusztult el.

Csak Nagy-Britanniában mintegy 250 ezer fő csatlakozott a bojkotthoz, ami a P&G számára közel 12 millió font bevételkiesést eredményez évente.

A Herbal Essences termékek gyártója a Procter & Gamble, akinek ez már nem az első állatkísérletekkel kapcsolatos ügye. Már korábban is - szintén az Uncaged intézkedéseinek köszönhetően - nyilvánosságra került, hogy a világ legnagyobb fogyasztói termékeket gyártó cége állatokon végez kísérleteket új termékei előállításához. A céget megijesztette a nyilvánosság reakciója a kampányra, ezért hatalmas összegeket fordított marketing és pr-tevékenységre, hogy megtartsa vásárlói körét, ám az állatkísérletekkel továbbra sem hagytak fel.

Az Uncaged, látva, hogy erőfeszítései ilyenformán eredménytelenek, bojkottot hirdetett: „A pénz nyelve az egyetlen, amelyen a P&G ért. Ezért azzal, hogy bojkottáljuk a termékeit, megmenthetjük az állatokat a cég által lefolytatott kegyetlen és szükségtelen állatkísérletektől" - vélekedik az állatvédő szervezet.

A bojkott szervezői bíznak abban, hogy (mivel a P&G az egyik legjelentősebb szereplő a kozmetikai termékek piacán) amennyiben társadalmi nyomás hatására sikerül változást elérni a vállalat üzleti tevékenységében, ez pozitív hatással lehet a versenytársakra is.

A kampány honlapján csatlakozhatsz a bojkotthoz, és további tippeket is olvashatsz:

  • vásárolj állatokon nem tesztelt termékeket
  • írj panaszlevelet a gyártónak, de akármilyen dühös is vagy, figyelj az udvarias hangvételre
  • írj olvasói levelet az állatkísérletekről egy helyi vagy országos médiumnak
  • írj levelet a parlamenti képviselőknek, hogy hozzanak szigorításokat az állatvédelmi törvényekben szervezz figyelemfelkeltő kampányt valamelyik szupermarket vagy bevásárlóközpont elé támogasd adománnyal az Uncaged munkáját közösségi portálokon, e-mailen keresztül tájékoztasd ismerőseidet, barátaidat is az ügyről.

 

Kép [cc] Uncaged



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében