• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Black Friday, a vásárlási őrület

2015.11.23. /

A Black Friday (fekete péntek) Amerikában hivatalosan is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor a kereskedők hatalmas akciókkal várják vásárlókat.Tömegverekedés, összetiport emberek, 2 hetes sorban-állás jellemzik a fogyasztói társadalom egyik legforgalmasabb napját. Az elmúlt években a jelenség begyűrűzött Európába is.

A Black Friday elnevezés kialakulására két teória is létezik.
 -  Philadelphiában használták először a rendőrök a hálaadást követő péntek jellemzésére, az 1960-as években. Mivel ezen a napon kezdődött a karácsonyi bevásárlás, hatalmas tömeg hömpölygött az utcán, és közlekedési dugó alakult ki városszerte. Ezt az „őrületet” a rendőrök az 1864-es tőzsdei pánikot követő eseményekhez hasonlították.  
 - A másik teória szerint a kifejezés a kereskedők könyvelésére utal, abból az időből, amikor még kézzel vezették a könyvelést. Piros színnel könyvelték a veszteséget, feketével a nyereséget. A fekete szín utal erre a napra, amelyen a legtöbb kereskedő pozitív mérleggel zárja a napot.

A Black Friday, azaz fekete péntek Amerikából származik, és a hálaadást követő napot jelenti, amely november negyedik péntekére esik. Ez a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor a kereskedők hatalmas akciókkal várják a vásárlókat. Nem számít hivatalos ünnepnek, de az emberek tömegesen vesznek ki szabadságot erre a napra, hogy elmehessenek vásárolni.

Az 1980-as években a kereskedők új életet vittek ebbe a napba. A Black Friday az elmúlt két évtizedben vált igazán népszerűvé, ma már egyértelműen a karácsonyi bevásárlás kezdetét jelenti.

Az alábbi grafikon a Black Friday forgalmát mutatja az Egyesült Államokban az elmúlt években. Amint látható, nem kevés pénzforgalomról van szó..

Black Friday Spending in the United States | Fundivo
Provided by: Fundivo

Vásárolunk, de hogyan? 

Évente körülbelül 136 millió ember vásárol a fekete pénteken az Egyesült Államokban, ez a lakosság 50-55%-át jelenti. Egy 2013-ban készült felmérés szerint:  

  • Egyes boltok már éjfélkor kinyitnak, és 24 órás nyitva tartással üzemelnek.

  • A felmérésben a vásárlók 93%-a nyilatkozta, hogy aznap előbb felkel, hogy elmehessen vásárolni. Közülük minden második azt tervezte, hogy reggel 6 előtt kezdi el a vásárlást.

  • A megkérdezettek 21%-a nyilatkozta, hogy sose hagyná ki a Black Friday-t

  • A megkérdezettek 16%-a képes lenne otthagyni a családját és a barátait, hogy elmehessen megvásárolni a kiszemelt terméket, és 8 %-uk hajlandó gyorshajtást is elkövetni, hogy időben odaérjen

  • A vásárlók 18%-a szívesen sorban áll, bármilyen hosszú a sor, és átlagban 2,5 órát hajlandók várni.

  • A válaszadók 13%-a képes lenne valakinek fizetni azért, hogy sorban álljon helyette

 

 

Halálos áldozatok is voltak

Környezetvédő szervezetek évek óta ezen a napon rendezik meg a Ne vásárolj semmit! napot, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire hívják fel a figyelmet. Magyarországon 2011-ben volt először Ne vásárolj semmit! nap, amelyet akkor a Tudatos Vásárlók Egyesülete szervezett. Azóta számos civil szervezet és informális csoport csatlakozott a kezdeményezéshez. 

Sajnos a Black Friday már életeket is követelt. 2008-ban egy New York közeli Wal-Mart áruházban halálra tapostak egy bolti alkalmazottat hajnali 5 órakor, amikor nyitás előtt pár perccel a tömeg beszakította az áruház üvegajtaját.  Ugyanebben az évben 2 férfi fegyvert rántott, és lelőtte egymást egy kaliforniai játékboltban. 2011-ben egy nő paprika spray-el fújta le társait, hogy hozzájusson egy xbox-hoz, 20 embert kellett ellátniuk a mentősöknek.  2006-ban egy bevásárlóközpontban 500 kupont tartalmazó léggömböt engedtek a vásárlók közé. A léggömbökért folytatott „harcban” többen úgy megsérültek, hogy a mentők vitték el őket.  A sort még folytathatnánk, BlackFridayDeathCount  weboldal szerint 2008 óta 7 haláleset és 98 sérülés hozható összefüggésbe a Fekete Péntekkel. 

2013-ban az egyik Walmart üzletben tört ki verekedés az akciós televíziók körül. Az alábbi videón látható, hogy a nő még akkor is a próbálja tartani a tv-t amikor a kiérkező rendőrök épp bilincsbe verik.

 

Meghódítja a világot a Black Friday őrület?

A Black Friday átgyűrűzött Kanadába is, ahol a kereskedők néhány éve elkezdtek akciózni, hogy a vásárlók ne menjenek át az Egyesült Államokba vásárolni. Tették ezt annak ellenére, hogy a kanadai hálaadást egy hónappal előbb ünneplik az amerikainál.

2010-ben az Amazon nemzetközi online webáruház vezette be az Egyesült Királyságba a Black Friday-t, és ekkor figyeltek fel rá világszerte. 2013-ban az Asda, az amerikai Walmart tulajdonában álló áruházlánc próbált szerencsét akcióival az Egyesült Királyságban, amelyhez 2014-ben a legtöbb nagy áruházlánc is becsatlakozott. 

A britek 2014-ben ezen a napon 810 millió fontot költöttek online. Idén 966 millió fontra becsülik a várható online bevételeket, és 0,42 millió fontra a bolti bevételeket Black Friday alkalmából. Európában a brit vásárlók generálják a Fekete Péntek bevételeinek közel kétharmadát. 

 

Az Index cikke szerint a kínai fekete péntek még az amerikainál is durvább. A kínaiak ugyan inkább online vásárolnak, de csak tavaly 9,3 milliárd dollárnak megfelelő jüant költöttek el az ázsiai Amazonnak/Ebaynek megfelelő Alibabán, miközben az amerikaiak mindössze 1,5 milliárd dollárért vásároltak az interneten. Kínában november 11. a szinglik napja, amit eredetileg a nőtlen férfiak és szingli nők számára találtak ki, de ma már a kínai konzumerizmus csúcspontjává vált.

 

Fekete Péntek Magyarországon

Hozzánk 2012-ben kezdett el beszivárogni a Black Friday. Itthon elsősorban az online webáruházak hirdettek akciókat. Blackfriday néven még külön honlap is létrejött, ahol a legnagyobb árengedményes vásárlási lehetőségeket gyűjtik össze. Habár a boltokban még nem tapasztaltunk jelentősebb leárazást, a H&M akciója után, amelyet hatalmas tömeg és verekedés kísért, úgy tűnik, minket is megérintett a vásárlási hisztéria szele.

A tavalyi évben az Extreme Digital próbálta meg bevezeti hazánkba a Black Friday intézményét. A cég egy héttel előbb rendezte meg a Fekete Pénteket, amely során több mint 300 terméket kínáltak kedvezményesen. A termékeket átlagosan 20-30 % kedvezménnyel kínálták, de volt olyan is, amin 70% kedvezmény volt. Szervereik nem bírták a szokásos terhelés 30-szorosát, már korán reggel leálltak. A cég később úgy nyilatkoztak, hogy a technikai problémák ellenére is a nap forgalma minden elképzelésüket és várakozásukat felülmúlta.  Idén is egy héttel előbb tartották a cég akciónapját, amikor is egy hackertámadással kellet megbirkózniuk. 

Az eMAG online webáruház 2014-ben rendezte meg az első Black Friday akcióját, igaz sokkal kisebb hírveréssel mint az Extreme Digital. A cég egy átlagos nap forgalmának százszorosát, több mint 1,7 milliárd forint bevételt könyvelt el. 1,2 millió látogató kereste fel az oldalukat az akció napján, és összesen 95 ezer terméket vásároltak meg. 

 

Kiber hétfő, szürke csütörtök

Arany és ezüstvasárnap helyett kezd beszivárogni a magyar köztudatba a Kiber Hétfő (Cyber Monday). Ez a Fekete Pénteket követő hétfő, amely szintén az USA-ból származik, és arra épít, hogy a pénteki és hétvégi bevásárló körútjukat követően az emberek hétfőn online folytatják a vásárlást a munkahelyükön.

Az Egyesült Államokban már megjelent a szürke csütörtök (Grey Thursday) is. Számos bolt már Hálaadás este kinyitott az elmúlt években, hogy megelőzze versenytársait (akik „csak” éjfélkor nyitnak). 

Itthon is találkozhatunk meglepő kifejezésekkel, amelyek a Black Friday-hez köthetők. A Jysk Fekete Péntek helyett Fekete Hétvégét hirdet,  a Media Markt stílusosan Red Friday-t míg a Bluechip Blue Friday-t.

Valószínű, hogy a következő években nálunk is egyre népszerűbbek lesznek a Fekete Péntekhez kötödő akciók, mivel a hazai vásárlók nagyon árérzékenyek, és így a karácsonyi vásárlást kevesebből is ki lehet hozni. A kérdés inkább az, hogy ezek az akciók mennyi fölösleges vásárlásra ösztönöznek, vagyis mennyi olyan cuccal leszünk gazdagabbak, amit csak azért veszünk meg mert olcsó. 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében