• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Betegjogi körkép a kiemelt kórházakból

2010.05.08. /

Az ellátás mellett az is fontos, hogy tájékoztassanak minket a kezelési kockázatokról és lehetőségekről, hogy helye legyen a panaszunknak, vagy hogy szülőként beteg gyermekünk mellett lehessünk a kórházakban. Megnéztük, hol a legjobb és hol a legelmaradottabb a helyzet.

Az Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) 2009-ben is elvégezte az állami fekvőbeteg-ellátó intézmények felmérését, amelyben több száz mutató méri a szolgáltatások minőségét. A Tudatos Vásárló a betegtájékoztatási és betegjogi helyzetre, valamint a gyermekellátásra vonatkozó adatokat szemlézte. Összehasonlításunkban azokat a kiemelt kórházakat értékeltük, amelyek minden esetben kötelesek fogadni a legsúlyosabb állapotú betegeket. Ezekben a kórházakban fordul meg a legtöbb ellátott, és ezekben található a legtöbb kórházi ágy is.

Név szerint a kaposvári Kaposi Mór, a debreceni Kenézy Gyula, a nyíregyházi Jósa András, a győri Petz Aladár, a székesfehérvári Szent György, a szombathelyi Markusovszky, a Miskolci és a Kecskeméti Megyei kórházakat, valamint a Pécsi és a Szegedi Orvostudományi Egyetem baleseti sebészetét vizsgáltuk. Az utóbbi két kórháznál csak a megjelölt osztályra vonatkozik a kötelező betegfogadás. A fővárosból a Szent János, a Péterfy Sándor, illetve az Egyesített Szent István és Szent László kórházakat szemrevételeztük.

 

A részletes eredménytábla letölthető itt

 

Betegtájékoztatás

A betegtájékoztatással kapcsolatban elsőként azt vizsgáltuk, léteznek-e szabadon elvihető írásos betegjogi tájékoztatók. Tizenháromból hat kórházban találunk ilyeneket. Ennél több (kilenc) ad online betegjogi tájékoztatást. A kiadványok kihelyezésére nincs törvényi kötelezettség, viszont az egészségügyi szolgáltatónak biztosítania kell, hogy a betegek megismerhessék a betegjogi képviselő kilétét és elérhetőségét. Ennek az összes intézmény megfelelt, döntő többségük osztályonként és várónként is kifüggesztette az elérhetőséget. Ugyancsak pozitívum, hogy a Kenézy-kórház kivételével mindenhol található írásos tájékoztató a különböző kezelési lehetőségekről.

A kórházakban sokszor végeznek a bőrön, nyálkahártyán vagy más testnyíláson keresztüli beavatkozásokat. Ezeket nevezik invazív eljárásoknak, melyek menetéről, kockázatairól előre elkészített tájékoztató kiadványokkal segíthetik a betegek megalapozott döntéshozatalát. Az ilyen beavatkozásokat ugyanis a beteg írásos beleegyezéséhez köti a törvény. Az írásos beleegyezés mind a tizenhárom kórházban problémamentes, viszont csak hat kórház alkalmaz írásos ismertetőket az összes szakterületen, további hat pedig csak bizonyos szakterületen használ ilyeneket. Egyedül a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ traumatológiájáról érkezett nemleges válasz.

A pácienseknek joguk van tudni, hogy a gyógykezelésükkel kapcsolatos személyes adataikat kik és milyen körülmények között tekinthetik meg. A Kenézy Gyula és a Szent György Kórház kivételével minden kiemelt kórház elérhetővé tesz ilyen ismertetőket. Jó hír, hogy az összehasonlításunkban szereplő összes kórházban létezik belső utasítás vagy szabályzat arra, hogy a dolgozóknak a betegek állapotáról, ellátásáról kit, mikor és milyen formában kell tájékoztatniuk.

A törvény arra is kötelezi az egészségügyi intézményeket, hogy a betegek a szolgáltatásokkal kapcsolatban panaszt tudjanak tenni. Mivel sokan csak név nélkül mernek beszámolni sérelmeikről, fontos, hogy legyenek panaszládák (ha a páciens névvel vállalja panaszát, az intézménynek tíz munkanapon belül reagálnia kell). Érdekes módon a kiemelt intézmények több mint felénél ez hiányzik, virtuális panaszt is csak hét intézmény honlapja fogad. Mindkét lehetőség csak a kaposvári, a kecskeméti és a szombathelyi kórházban áll a betegek rendelkezésére, a János-kórházban és Miskolcon viszont egyik megoldás sem biztosított.

A Kecskeméti Megyei Kórházban a betegek külön szobában, szakemberek és ismeretterjesztő anyagok segítségével tudhatnak meg többet a betegségekről és a beavatkozásokról. Sajnos a kiemelt kórházak közül ez az egyetlen, a többiek csak más formában tudnak megfelelő helyszínt biztosítani, míg a Péterfyben nincs is ilyen lehetőség.

Vizsgált betegtájékoztatási mutatók alapján a Kecskeméti Megyei Kórház viszi el a pálmát, egyedüli hibája, hogy nem minden területen tájékoztat az invazív beavatkozásokról. Nyomában a budapesti Egyesített Szent István és Szent László Kórház és a nyíregyházi Jósa András Kórház, mindkettőjüket egy-egy panaszláda választja el az első helytől. A kiemelt gyógyintézetek közül a debreceni és a miskolci kórház teljesít leggyengébben a betegtájékoztatásban, a vizsgált tizenkét követelmény közül hétnél állnak csak helyt.

 

Panaszok, perek

A kórházakkal kapcsolatos panaszok, kártérítési perek számából nehéz egyértelmű következtetéseket levonni, hiszen nagyok az intézmények közötti méretkülönbségek, bizonyos kórházaknál pedig nem minden osztály, illetve telephely szolgáltatott adatokat. Van, ahol valószínűleg az összes intézményi panaszt, pert egy telephelyre rögzítették. Érdekes például, hogy a Pécsi Tudományegyetem Klinikájára érkezett összességében és a betegforgalomhoz viszonyítva is a legkevesebb panasz, mégis élen jár az intézményekkel szemben indított perek számában. A János-kórházra viszont nemcsak sok panasz érkezett, de 2001 óta a legtöbb per is ellenük indult. Nagy a szórás a betegjogi képviselőhöz befutott panaszok számában is.

A Markusovszkyba egyáltalán nem érkezett ilyen panasz, a János- és a székesfehérvári kórházban viszont 2008-ban százharminchét, illetve száznyolcvan alkalommal kopogtattak a betegjogi képviselő ajtaján. A panaszok, perek kimenetele terén is jelentős eltéréseket tapasztalni. Míg a Markusovszky és a miskolci kórházhoz érkezett panaszoknak csak a töredékét ítélték jogosnak, addig Székesfehérváron és Pécsett a döntéshozó mindegyiknek helyt adott. A 2001 óta az intézményekkel szemben indított pereknél is vegyes a kép: az esetek többségében a bíróság a kórházaknak adott igazat. A székesfehérvári, illetve a János-kórház esetében viszont a bíróság valamivel többször döntött a beteg javára.


Gyermekellátás

Mindegyiküknek megnyugtató, ha a kezelés alatt valamelyik szülő végig a gyerek mellett tartózkodhat. A válaszadó intézményekben van ilyen lehetőség, noha a Markusovszky Kórházban a szülő elhelyezéséért fizetni kell. Gyerekbarát megoldás, ha a felnőttektől elkülönítve kezelik a kiskorúakat. A Péterfy Sándor és az Egyesített Szent István és Szent László kórházakban ez így van, de a tizenháromból hat kórházban 14 éven aluli gyermekeket is kezelnek felnőttek között, ötben csak 14 éven felülieket. Ezek alapján a gyerekeknek a Péterfyben van a legjobb dolguk, Kaposváron a legnehezebb megítélni a helyzetet, de nem túl bíztató, ami látszik belőle.

 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 18. számában. 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében