• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Hogy kerüljük el az impulzusvásárlást?

2016.04.29. /

A bevásárlótáskából kipakolva azt vetted észre, hogy már megint megvettél egy csomó mindent azon kívül, amiért valójában bementél a boltba? Az impulzusvásárlás elkerülhető, kis odafigyeléssel.

Mi az az impulzusvásárlás?

 

A mindennapi fogyasztási cikkek, vagy a kis értékű áruk vásárlása az esetek többségében valamilyen kiszámíthatatlan impulzus, tehát nem előre megfontolt vásárlói mérlegelés alapján dől el. Az impulzusvásárlás leginkább akkor fordul elő velünk, ha nem készülünk fel a bevásárlásra, nem gondoljuk át, hogy pontosan milyen termékre van szükségünk. A vásárlóhelyen valamilyen hatás, külső inger ér bennünket – pl. valamilyen hatásos reklám, akció-tábla, vásárláshelyi élmény – amire úgy reagálunk, hogy mégiscsak beteszünk a kosarunkba olyan termékeket, amelyeket eredetileg nem terveztünk.

 

 

 

Ezt a jelenséget a marketing szakemberek is felismerték, és ma már tudatosan építenek be olyan elemeket a vásárlási folyamatokba, amelyek ösztönzik az impulzusvásárlást. Az erre vonatkozó taktikák azért lehetnek sikeresek, mert általában kisebb értékű áruk megvásárlására ösztönöznek, amelyek esetében nem válogatunk, gondolkodunk annyit, mint például egy drágább műszaki cikkeknél.

További cikkeink a témában:
Bolti eladásösztönző marketingtrükkök

Milyen trükkök hatására kezdünk impulzusvásárlásba?

 

Meglepő, hogy mennyiféleképp lehetséges erre rávenni a vásárlót. Az impulzusvásárlás többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk – arról nem is beszélve, hogy a szükségtelen és felesleges termékek hozzájárulnak a háztartási szemét mennyiségének növekedéséhez, így a környezetre is káros hatással vannak. Néhány trükk:

  • nem szokványos elhelyezés, pl. élményszerű bemutatás vagy gúlákba pakolás
  • árubemutató
  • előtérbe helyezés
  • akciós a termék
  • várakozási pontokon kisebb értékű árucikkek
  • zene, különleges illatok miatt több időt töltünk a helyszínen

 

Hogy kerüljük el az impulzusvásárlást?

Az impulzusvásárlás ellen nehéz tenni, mivel ezek a hatások inkább a tudattalanra hatnak, a vásárlás során nem az észérveké az elsődleges szerep, hanem a különböző külső ingerekre adott tudattalan válaszreakcióké. A legjobban úgy tudunk felkészülni ellenük, ha bevásárlás előtt végiggondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni, mire van szükségünk, majd részletes bevásárlólistát készítünk és megpróbálunk ehhez ragaszkodni.

 

 

Grafika: Szalay György

 

Ez nem fair!

Nem a gyerekek megszólítása az egyetlen probléma a szupermarketek tevékenységével kapcsolatban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a szupermarketek fenntarthatósági hatásaival, a tisztességtelen forgalmazói magatartással, és a Méltányos gyümölcsöt! kampány keretében a szupermarketek méltányos gyümölcskínálatának alakulásával. Olvass többet a tisztességtelen forgalmazó magatartásról itt:

 

 

 

Hallgasd meg, mit üzennek a banánmunkások!

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.  

 

 A videó a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében készült.

  

Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében