fbpx

| Bán Dávid

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Belgium: egyre tudatosabb fogyasztás

Azt tudjuk, hogy mifelénk a biotermékek piaca egyelőre viszonylag szűk,
de mi a helyzet más országokban? Tudósítónk Belgiumban nézett körül.

Fogyasszon kevesebbet, jobbat! Nézze meg
kitől, mit és milyen eredetűt vesz! Fogyassz tudatosan! – hirdeti egyre több
belga biokereskedő, akiknek a száma az utóbbi években látványos növekedésnek
indult. Ugyanakkor számos „konvencvionális” kereskedő, sőt egyre több
élelmiszer-áruház is zászlajára tűzi a tudatos áruválasztás fontosságát.

A bioboltok számára fontos, hogy a termék
jó minősége ne csak szólam legyen, hanem a vásárló minél inkább tisztában legyen
a termék eredetével, valódi összetevőivel. Az egyik biotermék-forgalmazó
hálózat, a méltányos kereskedelemben egyik zászlóvivőjeként is ismert Oxfam, aki kifejezetten a nemzetközi, leginkább
harmadik világbeli termékekre specializálódott. Márkázott, saját termelési
hálózatából beszerzett, egységes csomagolásban a polcokra kerülő termékeire
minőségi garanciát vállal. Mivel zárt láncolatban beszerzett árukról van szó,
valóban ismerhetik annak útját a termelőtől egész a fogyasztókig.

A cég felfogása szerint azonban nem csak a
vásárlók korrekt informálása és minél jobb minőségű kiszolgálása a lényeg,
hanem ez egy több összetevős „játszma”, amelyben az egyik legfőbb szerepe
az aktív, tudatos fogyasztóknak van. Ennek megfelelően az Oxfam bolthálózata
igyekszik aktívan bevonni a fogyasztókat a termelési folyamatok megismerésébe,
körülményeibe. Tájékoztató füzeteikben, az interneten és természetesen magukban
az üzletekben mutatják be az adott termékek termővidékét, termelési
körülményeit, azt, hogy kik és mennyiért termelik az Európába készülő
élelmiszereket és egyéb árucikkeket.

Fontosnak érzik tudatosítani, hogy egy
termék kiválasztásakor nem csak az ár-érték és minőség arányát kell figyelembe
venni, hanem azt is, hogy fogyasztásunkkal vajon minőségi munkahelyek
megteremtését mozdítjuk-e elő, az árucikk gyártása közben nem válik-e
kiszolgáltatottá a termelő, megfelelőek-e a termelési körülmények, a
munkafeltételek.

Mindezzel tehát a is be kívánják vonni egy
tudatos, jobbító szándékú nemzetközi termelési-fogyasztási körforgásba.
Állításuk szerint a vásárló döntésével igenis felelős a termék
„előéletéért”, annak előállítási körülményeiért, a termelők szociális
helyzetéért. Éppen ezért a biotermékeiről ismert Oxfam csak olyan területeken
termel vagy termeltet, ahol önmaga tud felelni a termelés megfelelő minőségi és
társadalmi körülményéért. A termék árának fele a termelés helyszínén marad,
részben munkabérekben, részben a minőségi fejlesztéseket elősegítendő. Az üzlethálózat
kifejezetten a harmadik világ országaiból importál termékeket, igyekezvén
megteremteni a termelők lehető legmegfelelőbb munkakörülményeit.

Belgiumban azonban nem teljesen új ez a
fajta termelési tudatosság. Pontosan harminc éve, 1976-ban jött létre a Natur & progrès program, amely tudatos
környezetkímélő technikákat kínál farmereknek, kis- és nagytermelőknek,
valamint háztáji termelőknek. Célja az ökokultúra bevezetése a mezőgazdaság és
az élelmiszerfogyasztás köreibe. A tudatos fogyasztás, a természetközeli
gazdálkodás ismeretének terjesztését a közoktatásban, a fiatalabb generációkkal
kezdik.

E mozgalmak nem harcos, radikális
környezetvédők, az ipari termelés
minden eredményét elvetik, ehelyett megfontoltságra, végiggondolásra
szólítanak. A vásárlókban a minőségi termékek fontosságát tudatosítják, amelyek
környezetkímélőbb technikával és alapanyagokból készültek, s amelyeknek
élettartama is hosszabb, mint egy olcsóbb dömpingárué. Egyben ellenállásra is
felszólítanak az erőltetett fogyasztásra buzdító reklámokkal szemben, mondván,
minden egyes
vásárlás előtt gondoljuk meg, valóban szükségünk van-e az adott termékekre.

A számos civil kezdeményezés (ld. például
az egyéni szerepvállalás népszerűsítéséért indított Ca passe par moi
kampányt) mellett nem egy kereskedő cég is felismeri és megfogalmazza, hogy
a környezet kímélése, az energiaforrásokkal való kiszámítottabb gazdálkodás nem
kell, hogy egy tehetősebb réteg luxusa maradjon. Átlagos élelmiszer-áruházak,
de diszkont üzletek is egyre nagyobb mértékben forgalmaznak bio- és
környezetkímélő termékeket. Ezek pedig nem az üzletek legeldugottabb polcain,
hanem feltűnő helyeken bukkannak fel – mindenki számára elérhető árakon.

Szokás Belgiumot, főként a vallon
területeket, Franciaországhoz hasonlítani. A magas fokú biokultúra, illetve a
tudatos fogyasztásra nevelés azonban egyértelműnek tűnik, hogy nem a „déli
nagytestvér”, hanem inkább a flamand, holland, német közelség hatása.
Párizzsal ellentétben Brüsszelben feltűnően nagy számban várnak különböző
bioboltok, éttermek, gyorséttermek.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás