• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Aranytojás a legjobbaknak

2008.04.21. /
Elsőként került sor Magyarországon Aranytojás díjátadó ünnepségre. A Fauna Egyesület látványos ceremónia keretében jutalmazott négy magyar céget, amiért nem használ kegyetlen tartásból származó ketreces tojást.

Magyarországon elsőként adták át az európai Aranytojás Díjat a SPAR Kereskedelmi Kft-nek, a Marton Tésztaüzem Kft-nek, Lázár Vendéglőjének és a McDonald's Étteremhálózat Kft-nek. A díjazottak szélesítik az olyan elkötelezettek táborát, mint az Unilever, a McDonald's Europe, az Európai Parlament és további húsz vezető európai vállalat, melyeket április 16-án jutalmaztak Brüsszelben.

A Compassion in Word Farming (CIWF) és a Fauna Egyesület azokat az európai élelmiszeripari vállalatokat jutalmazza Aranytojás Díjjal, amelyek áttérnek a nemketreces tojás forgalmazására és felhasználására. A tavalyi díjazottak előző évben több mint 5 millió tojótyúkot szabadítottak ki a ketrecből, az ideiekkel együtt ez a szám már 10 millióra nőtt.

Annak ellenére, hogy egyre növekvő mértékben állítanak elő etikus tojást, a 300 milliónyi európai tojótyúk háromnegyede még mindig ketrecbe zsúfoltan, egy A4-es lapnál kisebb területen, megfosztva minden természetes viselkedési formától tengetik napjaikat.

Magyarországon a tojótyúkok körülbelül egyharmadát tartják ketrecben. Néhány más európai országban azonban ez a szám még magasabb: Spanyolországban és Portugáliában 97%. A díjátadó világosan jelzi azt, hogy az élelmiszeripar a ketreces helyett egyre inkább az alternatív tojást részesíti előnyben.

„A tojásiparra egyre nagyobb nyomás nehezedik a mélyalmos és a szabadtartású tojás előállítása kapcsán. A nemketreces tojás iránt növekvő keresletet Európában a világ vezető márkái is igyekeznek kielégíteni, amiért Aranytojás Díjban részesülnek. Kérdés számunkra, hogy a termelők az Európában 2012-től életbe lépő ketreces tilalomban miért nem látják meg az új piaci lehetőséget"- nyilatkozta Rowen West-Henzell, a CIWF élelmiszerpolitikai tanácsadója.

„Azoknak a termelőknek és élelmiszeripari cégeknek, akik még nem hagytak fel a ketreces tojás előállításával illetve felhasználásával, rá kell ébredniük a változtatás sürgető szükségére. A fogyasztók ugyanis nem kívánnak többé kegyetlen ketreces tartásból származó tojást fogyasztani" - tette hozzá Rowen West-Henzell

„Nagyon elégedettek vagyunk a CIWF elismerésével, amiért fokozatosan egész Európában kivonjuk a ketreces tojásokat a reggeli menüből. Fogyasztóink egyre inkább odafigyelnek az állatok védelmére és a fenntarthatóságra. Hisszük, hogy amit teszünk, az helyes, mert újabb nagy előrelépést tettünk a minőségi gyorsétkeztetés felé. Bár a ketreces tojás teljes kivonása egész Európában hatalmas feladat elé állít bennünket, 2010-ig mégis teljesíteni fogjuk" - ígérte Keith Kenny, a McDonald's Europe senior igazgatója.

„Célunk, hogy 2012-re a ketreces helyett mélyalmos tartású baromfifarmokról származó tojást használjunk fel, mert a gazdasági állatok jólétéért folyó törekvések mellett teszünk hitet. Emellett a tojás beltartalmának és minőségének javulását várjuk, valamint a vásárlók igényeinek kívánunk megfelelni" - nyilatkozta Kétyi Károly, a díjat ugyancsak kiérdemlő Marton Tésztaüzem Kft vezetője.

„A SPAR etikus kereskedelmi vállalat - fogalmazott Saltzer Kornél, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója - mely 17 éve van jelen Magyarországon. Sikertörténetének alapja, az a tudatos kereskedői attitűd, melynek lényege: vevőinek csak a legfrissebb árut kínálja, legjobb minőségben, kedvező áron, az élelmiszerbiztonságra helyezve a hangsúlyt. A vásárlói igényeket maximálisan figyelembe vesszük, elsőként karoltuk fel az egészséges életmód népszerűsítését is. Ebbe a filozófiába illeszkedik az állatbarát gazdálkodásból származó élelmiszerek, így a jobb minőségű mélyalmos, szabad tartású, és bio-tojások előnyben részesítése." [Fontos és még inkább számon kérhető állítások ezek, köszönjük! - a szerk.]

„Ez egy nagyon jó kezdeményezés Európában. A média és a közéleti személyiségek szerepe óriási lehet az ilyen és ehhez hasonló kampányokban. Segíthetek abban, hogy az emberek minél jobban odafigyeljenek a tojás eredetére. Az étterem számára tojást beszerezni egyáltalán nem könnyű, mégis sikerült találnom egy mélyalmos tojást forgalmazó céget." - mondta el Kovács Lázár, az ismert hazai mesterszakács, a Fauna Egyesület kampányának támogatója.

A Fauna fél éve kezdett bele az élelmiszeriparral való, hosszú távra tervezett együttműködésbe. „Nagyon örülök annak, hogy máris négy hazai cég elkötelezte magát, amellyel több mint fél millió hazai tojótyúkot menekítettek ki a ketrecből, vagyis a teljes állomány kb. 15%-át. Ezért folytatjuk tovább a tojást termelő, feldolgozó vagy forgalmazó cégek bevonását az etikus kereskedelem kialakításába a gazdasági állatok iránt érzett felelősség alapján" - hangsúlyozta Zmeskál Zita, a Fauna Egyesület tojótyúk programjának vezetője.

 

Kép [c] Fauna Egyesület



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében