• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

7 tipp a fenntartható étkezéshez

2015.04.02. /

Több zöldség, hüvelyes és helyi alapanyag, tervezés, adagolás – csak néhány tipp, hogyan lehet nem csak egészséges de környezetkímélőbb az étkezésed. 

A megfelelő mennyiségű egészséges étel fogyasztása segít megőrizni az ideális testsúlyt és biztosítja szervezeted számára a szükséges tápanyagot. Ha több ételt fogyasztasz, mint amennyire szükséged van, az étel előállítására fordított energia és természeti erőforrások nem hasznosulnak.

A változatos étkezés segíti a megfelelő testsúly fenntartását, egészséged megőrzését, és csökkenti számos betegség kialakulásának a kockázatát, mint például a szívbetegség, sztrók, több rák típus, a cukorbetegség és a csontritkulás.

 

Egyél naponta 5 adag zöldséget és gyümölcsöt

Étrended alapjául válaszd az összetett szénhidrátokat, mint a burgonya, teljes kiőrlésű gabonákból készült kenyér és tésztafélék, rizs, borsó, babfélék és hüvelyesek. Növeld a zöldségfogyasztásod, válasz szezonális zöldséget, amely előállítása és szállítása kevesebb környezeti terheléssel jár.

Szeretnéd tudni, melyik hónapban milyen zöldségnek, gyümölcsnek van szezonja? Nézd meg a TVE Idénynövény naptárát. 

 

Becsüld az élelmiszert, ne pazarolj

Válassz olyan élelmiszert, amelyet etikus és környezetbarát módon állítottak elő. A kidobott étel nem csak energiapazarlás, de pénzkidobás is. Tervezd meg mit fogsz vásárolni, tárold megfelelően és gondolj az adagokra is, így csökkentheted a hulladék mennyiségét. A maradékot használd fel.

 

Válassz fenntartható állományból származó halat

A szakértők az tanácsolják, hogy hetente kétszer fogyasszunk halat, és az egyik alkalommal válasszunk olajos halat. Ezek gazdag forrásai a többszörösen telített omega-3 zsírsavaknak, amely növényi alapú élelmiszerekben nem található meg. A fenntartható állományból származó halfogyasztással nem járulunk hozzá a tengeri halállomány értelmetlen elpusztításához.  Keresd az MSC és a Dolphin safe emblémával ellátott termékeket.                       

                              

Egyél több borsót, babot, diófélét és más fehérjéket

Ezek mind kiváló fehérjeforrások, de a hússal ellentétben alacsony az előállításuk környezetre gyakorolt hatása. A húsokhoz tartoznak a friss fehér és vörös húsok és a belőlük készült húskészítmények is. Kombináld a babot, borsót vagy lencsét keményítőtartalmú élelmiszerekkel így kiegyensúlyozott és megfelelő fehérjebevitelt biztosíthatsz magadnak és még pénztárcakímélő is.   Kombináld a húst hüvelyesekkel így is csökkentheted a húsfogyasztásod megfelelő mennyiségű fehérjebevitel mellett.

 

Fogyassz tejtermékeket vagy vitaminnal és ásványi anyaggal dúsított növényi alternatíváikat

Az erős csontozathoz elengedhetetlen a kálciumban gazdag élelmiszerek fogyasztása, amelyek lehetnek állati vagy növényi eredetűek.  Lehetőség szerint válaszd a zsírban szegény termékeket. A tejtermékek nagy mennyiségű kálciumot és egyéb tápanyagot tartalmaznak, amely erősíti a csontokat.  A tejtermékek,  ugyanúgy mint a többi állati eredetű élelmiszer előállítása is erőforrás igényes és jelentősen hozzájárul az üvegházhatású gázkibocsátásához

 

Igyál csapvizet

A csapvíz a legolcsóbb és a legkörnyezetkímélőbb módja a folyadékpótlásnak. Részesítsd előnyben a csapvizet a palackozott vizekkel szemben. Kerüld a cukros üdítőket. A gyümölcsléfogyasztás a napi ötszöri gyümölcsfogyasztásba csak egyszer számít, attól függetlenül mennyit iszol meg belőle.

 

Forrás: gov.uk

Kép: dreamstime Monkeybusinessimage

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében