• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A letölthető termékeket kínáló honlapok nagy része megtévesztő

2013.03.07. /

Az Európai Bizottság vizsgálata szerint a számítógépre vagy mobilra letölthető termékeket kínáló weboldalak 75%-a nem felel meg a fogyasztóvédelmi előírásoknak. A magyar hatóság 6 honlapot ellenőrzött, amelyből 5-nél derítettek fel szabálytalanságokat.

Az Európai Bizottság koordinálásval 26 tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti hatóságai összesen 333 weboldalt, köztük 159 online játékértékesítőt ellenőriztek. Az összes oldal 76%-át (254-et) jelölték meg további vizsgálatra, mivel kétségeik támadtak, hogy az oldalak megfelelnek-e az EU fogyasztókat védő jogszabályainak, különösen a reklámozást és a költségekre vonatkozó főbb információkat megállapító szabályoknak, illetve a fogyasztók számára a tájékozott döntést lehetővé tevő digitális tartalom jellemzőire vonatkozó előírásoknak. A 14 év alatti gyermekeknek játékokat értékesítő 55 oldal 71%-a (vagyis 39) nem tűnt összeegyeztethetőnek az uniós joggal.

A magyar hatóság 6 honlapot ellenőrzött, amelyből 5-nél derítettek fel szabálytalanságokat. Tisztességtelen szerződési kikötés volt 5 honlapon, téves vagy hiányos tájékoztatás az elállási jogról (illetve annak hiányáról) 4 honlapon, a vállalkozásra vonatkozó (kötelezően feltüntetendő) adatok 1 honlapon voltak hiányosak. Az ellenőrzés szerint ezeknek a weboldalaknak a 75%-a szemlátomást nem felel meg a fogyasztóvédelmi szabályoknak. Ez még aggasztóbb, ha sérülékeny fogyasztók, például gyermekek a célcsoport.

Általánosságban elmondható, hogy a felhasználóknak szerződési feltételek egész labirintusán kell végigkattintgatniuk, hogy megtalálják, mennyit is
kell végül fizetniük, a gyermekeket pedig gyakran ingyenesnek kikáltott játékokhoz kapcsolódó termékek vásárlására csábítják. Probléma esetén gyakran körülményes a vevőszolgálat elérése, mivel a weboldalak több mint harmadánál hiányoznak a kapcsolatfelvételhez szükséges adatok. Az ellenőrzött weboldalak többségénél egyáltalán nem könnyű a legfontosabb szerződéses feltételeket megtalálni.

A hiányosságok általánosságban:

  • Tisztességtelen feltételek: a szerződéses feltételek legyenek világosan láthatóak és tisztességesek. Összesen 230 weboldal (69%) tartalmazott tisztességtelennek minősülő feltételeket, például (i) a kereskedő felelősségének kizárása, ha a letöltés kárt okoz a fogyasztó berendezésében, (ii) annak kizárása, megelőzése vagy megnehezítése, hogy a fogyasztó jogait gyakorolva jogi vagy más orvoslatot keressen, vagy (iii) a fogyasztó megfosztása azon jogától, hogy új terméket kapjon vagy visszatérítést igényelhessen, ha a letöltött termék nem működik.
  • Az elállástól való jog: a letöltés jellegéből adódóan a fogyasztó elveszíti a szerződéstől való elálláshoz fűződő jogát miután – beleegyezésével – a letöltés megindult (magyarul a letöltött termék nem küldhető vissza). A kereskedőnek azonban a vásárlás előtt tájékoztatnia kell erről a fogyasztót. Ezt az információt 142 weboldal (az ellenőrzöttek 42%-a) nem tartalmazta.
  • Hiányos adatok a kereskedő személyazonosságáról vagy címéről: a kereskedőnek a weboldalon kötelessége megadni azonosságát, földrajzi és e-mail címét, hogy a fogyasztó szükség esetén kapcsolatba léphessen vele. Ezeket az alapvető adatokat 121 weboldal (36%) nem tartalmazta.
  • Információhiány a földrajzi korlátokról: előfordulhat, hogy a fogyasztó egy digitális tartalmat kizárólag a letelepedése szerinti országban képes használni, máshol nem. A kereskedőnek tájékoztatnia kell erről. Az ellenőrzött weboldalak 73%-a hallgat erről. Még ahol ez az információ fellelhető, ott is gyakran csak az általános feltételek között jelenik meg, és így nehéz megtalálni.
  • Az „ingyenesnek” reklámozott játékok később gyakran valamiféle fizetéssel járnak: 10-ből majdnem 9 weboldal elmulasztotta előzetesen tájékoztatni a felhasználókat a fizetős kiegészítőkről vagy játék közben felmerülő beszerzésekről. Ez az információ ugyan gyakran szerepel a szerződéses feltételek között, ám az árra nem utal egyértelműen.


A nemzeti hatóságok már elkezdték a cégek megkeresését, hogy felkérjék őket: adjanak magyarázatot vagy javítsák weboldalaikat. Ha ezt nem teljesítik, az jogi lépéseket vonhat maga után, ami pénzbírságot vagy akár a weboldal bezárását is jelentheti. A nemzeti végrehajtó hatóságok 2013 őszéig számolnak be az Európai Bizottságnak, amely jelentést készít az eredményekről.
 

Forrás: NFH hírlevél

Kép (CC) taylorsloan

 

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében valósult meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében