fbpx

| Nádor Judit

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

2009 legrosszabb vállalatai

A Fogyasztóvédelmi Világszervezet 2009-ben öt zöldre mosott cégnek ítélte oda a „Rossz vállalat” díjat. A kitüntetettek között van az Audi, a BP, az easyJet és a Microsoft – mindegyik félrevezető zöld reklám miatt.

A Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International)
által idén is kiosztott Rossz
vállalat díj
rámutat néhány világcég felelőtlen viselkedésére. A díjak idén
mind a zöldremosáshoz kapcsolódtak.
Emellett a cél az volt, hogy a figyelem középpontjába állítsák a koppenhágai
klímakonferenciát.

Az Audi
a televízióban és az interneten folytatott nagyszabású reklámkampányáért került
a dobogóra. A reklám ugyanis azt állítja, hogy mivel az Audi A3 TDI modell
„tiszta dízellel” üzemel, ugyanolyan környezetbarát, mint a kerékpározás vagy a
buszozás.

A BP
kétszínű politikájáért kapta a díjat. A cég a nyilvánosság előtt az alternatív
energia mellett kardoskodik, miközben csendben kivonja magát a megújuló
energiaforrásokkal kapcsolatos főbb projektekből. Eközben nagymértékű
befektetésekkel támogatja a fosszilis üzemanyagokat.

Az easyJet
azért került a listára, mert azt állítja, hogy easyJettel repülni kevésbé környezetkárosító,
mint hibrid autóval utazni. Az ominózus állítás egy szemléltető grafikon
formájában jelent meg a vállalat honlapján. Miután a BBC rávilágított az
állítás hamis voltára, az easyJet szóvivője megígérte, hogy korrigálják a
hirdetést, de ez azóta sem történt meg.

Felelőtlen fogyasztásösztönzése miatt került a díjazottak
közé a Microsoft.
Széleskörű kampányában reklámozza a Windows legújabb, „zöld” verzióját, miközben
a fogyasztókat új számítógépek vásárlására ösztönzi. Ez végső soron növeli a
vásárlók karbonlábnyomát.

Különdíjban részesült a CO2
is green
(a szén-dioxid környezetbarát) nevű új szervezet, amelynek
hátterében az Egyesült Államok fosszilis tüzelőanyag iparának több
kulcsszereplője áll. A szervezet reklámfilmjében azt állítja, hogy a megemelkedett
szén-dioxid koncentráció kedvez a környezetnek.

 

Miért zöldremosás?

Az eredeti angol greenwash kifejezés a green (zöld, vagyis
környezetbarát) és a whitewash (meszelés) összevonásával alakult ki. A
kifejezést arra használják, amikor a vállalatok a valósággal ellentétben megpróbálják
saját termékeiket és cégpolitikájukat környezetbarátnak feltüntetni.

Maradéktalanul támogatjuk a vállalatok valódi törekvéseit, amelyek
a karbonigényes tevékenységek fenntartható alternatíváit próbálják megtalálni.
Viszont a legnagyobb üvegházgáz-kibocsátók közül sokan úgy gondolják, hogy
eltitkolhatják piszkos ügyeiket azzal, ha jelentéktelen „zöld” tetteiket
harsányan hirdetik cifra PR-ral és reklámkampányokkal.

Ez nemcsak félrevezeti a
fogyasztókat, hanem gyakran felesleges pénzkiadásra is buzdítja őket. A zöldremosás
aláássa a vásárlók cégekbe vetett bizalmát, és meghiúsítja a valódi lépéseket a
zöldebb életmód felé. Egy ilyen helyzetben mindenki csak veszíthet – írja a
Consumers International a napokban megjelent közleményében.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás