• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

10 lépés a fenntartható élelmiszerfogyasztás felé

2014.06.25. /

Nem csak egészségügyi szempontból érdekes, hogy mi kerül a tányérra. A gazdasági, társadalmi hatások legalább olyan fontosak, így érdemes alaposan megfontolni, hogy milyen élelmiszert vásárolunk. Az alábbi útmutató segít a fenntartható, környezettudatos és etikus élelmiszerfogyasztás kialakításában.

Míg a világon jelen pillanatban mintegy egymilliárd ember alultáplált, addig a fejlett országokban egyre nagyobb problémát jelentenek a túlsúly okozta betegségek, a megtermelt élelmiszer pedig egyre nagyobb mennyiségben landol a kukákban. A felborult egyensúly azonban megfelelő fogyasztói döntésekkel helyreállítható. Ebben nyújtanak segítséget az alábbi tippek.

  1. Válaszd a helyi termelőt!

Ha valóban szeretnéd ismerni az ételt, amit megeszel, akkor csak helyi, megbízható termelőtől vásárolj! Ez egyben arra is garancia lehet, hogy környezetbarát és etikus módszerekkel megtermelt élelmiszer kerüljön az asztalra.

  1. Egyél szezonális zöldségeket és gyümölcsöket!

Nemcsak egészségesebb és finomabb, ami a termőföldön érett be, de a környezetet is véded, ha nem a világ másik végéről ideszállított ételekre szavazol. Ráadásul a helyi, szezonális növények vásárlásával a helyi gazdaságot támogatod.

  1. Ne pazarolj!

Mindig csak annyi élelmiszert vegyél meg, amennyi valóban elfogy. A feleslegesen előállított ételek feleslegesen felhasznált vizet, energiát és munkaerőt jelentenek. Tervezd meg az étkezéseket, alkoss kreatív recepteket a maradékok felhasználásához, és komposztáld azt, ami már végképp nem ehető meg!

  1. Étkezz egészségesen!

Az előre csomagolt, tartósítószerekkel, adalékanyagokkal és ízfokozókkal megbolondított ételek helyett válaszd a friss termékeket! A vegyszermentességgel a környezeted és te is jól jársz.

  1. Támogasd az etikus termelőket!

Amennyiben fontosnak tartod, hogy az elfogyasztott élelmiszered ne kizsákmányolással és környezetromboló módszerekkel termeljék meg, úgy támogasd az olyan kezdeményezéseket, melyek ezek ellen küzdenek! Nemcsak a személyes részvétel vagy a pénzadomány segíthet, hanem sokszor elég akár csak egy aláírás is.

  1. Fedezd fel újra az elfeledett zöldségeket!

A FAO kutatása szerint a Föld genetikai állományának 75 százaléka már eltűnt, 2050-ig pedig a még meglévő is a kétharmadára csökken, melyről a monokultúrás növénytermesztés is tehet. Preferáld a ritkább növényeket a bevásárlásnál vagy a veteményezésnél! Krumpli helyett válaszd a csicsókát, málna helyett pedig főzz szörpöt somból!

  1. Vásárolj bio termékeket!

A vegyszermentes növénytermelés támogatásával nemcsak saját egészséged óvod meg, hanem a környezetét is.

  1. Minden héten tarts egy húsmentes napot!

Kb. fél kiló marhahús előállításához több, mint 6 000 liter, míg szintén fél kiló sertéshús előállításához több, mint 2 000 liter víz szükséges. Az állattenyésztés erőforrásigénye jóval nagyobb a növénytermesztésénél, így a húsfogyasztás csökkentésével hozzájárulhatsz a vízkészletek megőrzéséhez.

  1. Főzz otthon!

Olcsóbb, egészségesebb, és te magad választhatod meg hozzá az alapanyagokat. Ráadásul közösségi programnak is kiváló.

  1. Add tovább a tudásod!

Ismerőseid között is biztosan vannak olyanok, akik szívesen tennének a környezetükért. Segítsd őket tanácsokkal, tapasztalatokkal, jó példával! Különösen igaz ez abban az esetben, ha gyermeket nevelsz.

  1. Az étel valódi árában gondolkodj!

Vásárlásnál ne csak az élelmiszer „fizetendő” árát nézd, hanem azt is, hogy annak előállítása hol, milyen módon történt, és milyen valódi árat fizetett érte a környezet, a munkás, vagy a beszállító. Tájékozódj az etikus vagy kerülendő termelőkről, és mindig olvasd el a termékek címkéjét, mert hasznos információkra lelhetsz!

Forrás: Foodtank.com
 

Az adatbázis frissítése a Svájci–Magyar Együttműködési Program (www.svajcihozzajarulas.hu) támogatásával valósul meg.

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében